DM2517 XML för publicering 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av HT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1699.
Beslutsdatum: 2022-10-31
Kursen gavs sista gången HT 2019. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT 2024.
Studenter som avser slutföra kursen ska kontakta examinator.
En avancerad kurs om informationsstrukturering och flerkanalspublicering med XML, som är en generell rekommendation för hur data kan struktureras.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen går ingående igenom XML och ett antal XML-relaterade tekniker, med fokus på publicering och parallellpublicering. Den viktigaste delen av kursen är transformationer mellan olika XML-vokabulärer med XSLT. Andra områden som behandlas är ”constraints” med DTD och XML Schema, sökning i XML-strukturer med XPath, layout med CSS och XSL Formatting Objects, HTML5, SVG, mobilanpassad webb, micro formats, xml-baserade dokumentformat som epub och docx, metadata, RDF samt RSS.
Halva kursen består av föreläsningar och laborationer inom ovanstående områden. Vissa områden är utvidgningar och läses in på egen hand för den som vill ha högre betyg. . De flesta föreläsningar finns även tillgängliga som förinspelat material tillgängligt via enhanced podcasts och slidecasts. Den andra halvan av kursen är ett programmeringsprojekt där ett XML-baserat interaktivt system byggs. Både laborationerna och projektet kräver självständigt arbeta utöver schemalagd tid, särskild för studenter som vill ha högre betyg.
Lärandemål
Studenterna ska kunna
- utveckla XML-baserade interaktiva webbinformationssystem som använder W3Cs principer för Device Independence
- analysera och modellera innehålls-, navigations- och interaktionsmodellen för ett informationssystem och implementera detta i XML-termer och databastermer
- praktiskt använda relationsdatabaser för webbprogrammering
- redogöra för och tillämpa XML-begreppen valid, well formed, xslt-transformationer, dtd samt några exempel på XML-baserade vokabulärer inom medieteknik
- redogöra för skillnader mellan att modellera information i en relationsdatabas och att modellera information i en XML-struktur
- formulera, planera och genomföra en större egendefinierad webbprogrammeringsuppgift
- finna lösningar på programmeringsproblem på Internet
för att de ska
- ha förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- ha förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- kunna söka och värdera kunskap
- kunna följa kunskapsutvecklingen inom XML
- förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar att kunna medverka i utveckling av och svara för utnyttjande av XML-teknik i produktion och utvecklingsarbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik eller informationsteknik. Dessutom krävs svenska B eller motsvarande och engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Koda html för hand.
Grundläggande programmeringskurs
Skriva enklare dynamiska sidor med något programmeringsspråk, helst PHP.
Modellera enklare databaser.
Använda SQL för att ställa frågor mot en databas.
Dessa kunskaper kan införskaffas exempelvis genom att läsa DD1310, DD1314, DD1320 samt DD1334.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Övriga krav för slutbetyg
Laborationsuppgifter och projekt (LAB1; 7,5 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
DM2518 Mobilutveckling med webbteknologier och DD2390 Internetprogrammering.