Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2713 Forskningsmetodik för interaktiv medieteknik 7,5 hp

Kursen ger en bred introduktion till kunskapsproduktion, teori och metod inom området interaktiv medieteknik. Utifrån en övergripande vetenskapsteoretisk introduktion ger kursen fördjupning inom ingenjörs-, human- och designvetenskapliga ansatser med fokus på centrala teorier och metoder. Design av studier, datainsamlingstekniker samt analys av data introduceras och kopplas till samhälleliga och etiska frågeställningar samt hållbar utveckling och jämlikhet.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 vetmetimt programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder

HT 2025: P1 (7.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

50336

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Endast öppen för TIMTM och TDIGM
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2713 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2713 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Vetenskapsteori; teoretiska perspektiv, datainsamlingsmetoder, analys inom interaktiv medieteknik, samt forskningsetiska aspekter på dessa; olika synsätt på kunskapsproduktion och forskning, teknikutveckling och design. Jämlikhet och hållbarhet, särskilt social hållbarhet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa grundläggande forskningsmetodik inom empirisk vetenskap, ingenjörsvetenskap och designforskning
  • utforma forskningsprojekt med konsekvent användning av teori och metod för att kunna besvara en specifik fråga och/eller skapa en design utifrån specifika förutsättningar
  • diskutera relationen mellan teori, metod och analys
  • kritiskt bedöma ett forskningsprojekts resultat och analys utifrån dess ansats
  • diskutera möjligheter och begränsningar med olika datainsamlingstekniker, metoder, analyser, och teoretiska perspektiv
  • diskutera etiska och samhälleliga aspekter inom medieteknisk forskning
  • diskutera medieteknisk forskning i relation till jämlikhet och hållbar utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Kursen bygger på aktivt deltagande. För slutgiltigt betyg krävs närvaro vid minst 80% av klasstillfällena.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex