DT2140 Multimodala interaktioner och gränssnitt 7,5 hp
Människor använder i högsta grad multimodalitet för att kommunicera med varandra, antingen samtidigt (t.ex. vid samtal ansikte mot ansikte) eller omväxlande (tal, skrift, gester, känsel).
Kommunikationen med datorer har däremot traditionellt utnyttjat få kanaler: användaren ger kommandon med tangentbord eller mus och datorn svarar visuellt, i form av text eller ikoner.
Denna kurs ger en introduktion till nya gränssnitt som kan förbättra upplevelsen eller effektiviteten i interaktionen med datorer (såsom röststyrning, ljudinteraktion, gestigenkänning, pekskärmar, haptisk återkoppling, augmented reality).
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 mintint programstuderande
Anmälningskod
50270
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger studenterna teoretiska och praktiska introduktioner till multimodal kommunikation och olika typer av MDI-tekniker.
Kursens huvudsakliga fokus ligger på tekniker för att överföra information
- från användaren, så som taligenkänning, pekskärmar, eller ögon- och gestföljning, och
- från datorn, som okonventionella visuella representationer, talsyntes, ljudrepresentationer och haptisk återkoppling.
Särskilt behandlas effekterna av att kombinera olika modaliteter.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur alternativa eller multimodala MDI-gränssnitt som utnyttjar den senaste tekniken fungerar
- utvärdera styrkor och svagheter i multimodala gränssnitt
- implementera MDI-gränssnitt som använder nya interaktionstekniker för begränsade uppgifter
- föreslå effektiva designlösningar för nya gränssnitt som använder sig av olika modaliteter
i syfte att kunna
- fördjupa sina kunskaper om nya interaktionssätt i fortsättningskurser
- utnyttja multimodalitet i tillämpade projekt
- välja lämpliga gränssnitt för en given uppgift ur ett MDI- och tekniskt perspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförda kurser i samtliga av följande områden.
- Programmering motsvarande DD1310/DD1311/DD1312/DD1314/DD1315/DD1316/DD1318/DD1331/DD1337/DD100N/ID1018.
- Människa-datorinteraktion motsvarande DH1620/DH1622/DH2624.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i människa-datorinteraktion och programmering.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LABA - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PROA - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
- DH2323 Datorgrafik med interaktion
- DT2112 Talteknologi
- DT2300 Ljud i interaktion
- DT2213 Musikalisk kommunikation och musikteknologi
- DH2660 Haptik
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex