Du kommer att genomföra en intervju med en yrkesverksam ingenjör och därefter reflektera över ingenjörens yrkesroll. Du får också arbeta med individuella övningar och reflektioner kring dina egenskaper, drivkrafter, intressen, erfarenheter och färdigheter. I kursen tränar du också på att skriva CV och ansökningsbrev samt förbereder dig för en anställningsintervju. I momentet presenteras också information om yrkesrollen, bland annat från KTHs Alumninätverk och från de karriäruppföljningar som gjorts. Syftet är att visa dig vilka karriärvägar som finns, vilka företag som tidigare studenter är anställda vid och vilka befattningar de har.
EH1021 Aktiv karriärstart 1,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter Aktiv karriärstart ska du kunna:
· Beskriva dina egenskaper, drivkrafter, intressen, erfarenheter och färdigheter.
· Specificera några alternativa karriärområden/yrkesroller som du är intresserad av.
· Utforma ett CV och ett ansökningsbrev.
· Presentera dig själv på anställningsintervjuer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
CELTE årskurs 3-5, TELPM, TTLSM, TSCRM, TNSSM, TELFM, kan ej läsas av andra studenter, Svenska nivå C1
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
inget
Kurslitteratur
Kurshäfte (course booklet)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
3 Hemuppgifter och en inlämningsuppgift, samt annons, CV och brev.
Övriga krav för slutbetyg
3 hemuppgifter och en inlämningsuppgift ger ett G
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.