EL1820 Modellering av dynamiska system 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Modelltyper. Fysik/mekanik/elektronik - översikt. Modellförenkling. Bindningsgrafer. Objektorienterad modellering. Störningar och störningsmodeller. Icke-parametrisk identifiering. Parameterskattning. Systemidentifiering för modellbygge.
Simulering: numerisk noggrannhet, datorsimuleringsverktyg.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall man kunna bygga matematiska modeller för industriella system utgående från grundläggande fysikaliska samband och från uppmätta signaler.
Speciellt ska man efter avslutad kunna:
- Bygga matematiska modeller av tekniska system baserat på grundläggande fysikaliska samband.
- Använda systematiska och objekt-orienterat modellbygge för att utveckla modeller för system med delkomponenter från flera olika fysikaliska domäner.
- Beskriva hur differential-algebraiska ekvationer (DAE:r) uppkommer i modellering av tekniska system.
- Välja lämplig numerisk lösare och dess parametrar för att effektiv simulering.
- Estimera impulssvar, frekvenssvar samt överföringsfunktioner för linjära system baserat på uppmätt in- och ut-signaldata.
- Analysera de statistiska egenskaperna hos grundläggande estimeringstekniker, samt förklara de praktiska konsekvenserna av dessa resultat.
- Välja lämpliga experimentvillkor för att samla in data för systemidentifiering.
- Använda de vanligaste teknikerna för att validera modeller mot data.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Rekommenderade förkunskaper
Elementär fysik och Matematisk statistik, allmän kurs eller motsvarande kunskaper.
Utrustning
Kurslitteratur
Ljung, L. och Glad T. Modellbygge och simulering, Studentlitteratur, 1991.
Lindskog, Glad; Ljung, “ Modellbygge och simulering övningsbok”, Studentlitteratur, 1997.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB3 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
TEN 4.5 hp, LAB1 0.5 hp, LAB2 0.5 hp, LAB3 0.5 hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter 2E1282