EQ2445 Projekt i multimediabehandling och -analys 7,5 hp
Ett större projekt ska planeras och genomföras av en grupp studenter. Studenterna kommer att tillämpa de teoretiska kunskaper som inhämtats i tidigare kurser och bygga en fungerande mjukvaruprototyp i Matlab eller C / C ++. Gruppen kommer att genomföra sitt projekt med målet att ta fram mjukvaruprototypen inom en given tidsram och så att den uppfyller kravspecifikationen. Prototypen kan exempelvis realisera ett komplett system för bild-, video- eller ljudbehandling.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50496
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En grupp om 2-7 studenter ska lösa en projektuppgift vars mål är att innan ett visst datum framställa en prototyp som uppfyller en given specifikation. Det är studenternas uppgift att själva planera och utföra arbetet, d.v.s. en projektplan ska skrivas och följas. I projektplanen specificeras vilka delprojekt som projektet består av, i vilken ordning som delprojekten ska genomföras, när de ska vara klara och vem eller vilka inom gruppen som ska utföra arbetet.
Det finns ett flertal tänkbara lösningar till projektuppgifterna. Studenterna kommer därför under projektets gång att ställas inför många praktiska problem som kräver ingenjörsmässiga beslut. Deltagarna lär sig därmed att inhämta de nödvändiga teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att lösa en projektuppgift.
- Kursen avslutas med en muntlig redovisning och en demonstration av prototypen eller en presentation av uppnådda resultat. Under projektets gång ska skriftlig dokumentation framställas. Kraven på den muntliga och skriftliga redovisningen liknar de krav som ställs på ett examensarbete.
- Varje student kommer att fokusera på ett eller några av områdena programmering (eller annat implementationsarbete), projektstyrning, algoritmutveckling och inhämtande av specialkunskap.
- Studenterna ska skriva en "reflektiv dagbok" under arbetets gång, där de dokumenterar bevis för sitt lärande. Sådana bevis kan t.ex. vara prestandakurvor med förklaringar eller redogörelser för användandet av metoder/verktyg och detaljerade beskrivningar av tekniska problem som uppstått under arbetets gång.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- planera ett större projekt och utveckla programvara för ett multimediasystem inom en given tidsram och med givna kravspecifikationer
- motivera och formulera relevanta problemorienterade frågor
- uppskatta och samordna arbetsbelastningen för att möta den angivna tidsfristen
- tillämpa teoretiska kunskaper förvärvade i tidigare kurser för att lösa projektrelaterade problem
- implementera (till exempel med Matlab, Python, C, C++) och utvärdera de utvecklade algoritmerna
- förklara designval i ett ingenjörsmässigt sammanhang
- upptäcka problem eller utmaningar och föreslå möjliga lösningar
- presentera och demonstrera de uppnådda resultaten för olika målgrupper
- skriva en teknisk projektrapport som motiverar det genomförda projektet, diskuterar och analyserar de relevanta utmaningarna, sammanfattar relevanta aspekter på implementeringen samt erhållna experimentella resultat, och utvärderar och drar slutsatser kring de uppnådda resultaten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i multimediabehandling och -analys, 15 hp, motsvarande två slutförda kurser bland EQ2330, EQ2321, EQ2341.
Rekommenderade förkunskaper
- EQ1220 Signalteori eller EQ1270 Stokastiska signaler och system eller motsvarande
- Slutfört en av:
x EQ2320 Talsignalbehandling
x EQ2330 Bild- och videobehandling
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.