F1F5406 Ideer om rättvisa vid ändrad markanvändning 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är upplagd som en kombination av föreläsningar och seminarier. Den inledande föreläsningen ger en översikt av begreppen rättvisa, inklusive fördelnings- och processuella rättvisan.
Seminarierna behandlar olika teorier, där deltagarna förväntas vara aktiva och ge en presentation på minst två ämnen för diskussion vid varje seminarium.
Kursen avslutas med ett slutseminarium, där varje deltagare skall lägga fram ett utkast till en forskningsstudie -inom området för markexploatering - som gäller en eller flera teorier om rättvisa som diskuteras under kursen.
Lärandemål
Kursen syftar till att erbjuda en introduktion till några centrala teorier om rättvisa - relevanta för distribution av varor /förmåner samt fördelning av kostnader. Ambitionen är inte att ge en fullständig djupgående presentation av alla möjliga teorier och deras teoretiska grunder, utan snarare att exemplifiera olika synvinklar och hur de kan tillämpas och analyseras i vetenskapliga studier av markexploatering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till forskarstudier.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier.
Ett kort skriftligt PM skall lämnas in före varje seminarium med ämnen som ska diskuteras och - för det sista seminariet - konturerna till en forskningsstudie med e-post till Thomas Kalbro (thomas.kalbro@abe.kth.se) senast dagen före workshopen ifråga.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.