Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

F1N5504 Att kommunicera forskning 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan F1N5504 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Vi diskuterar konferensdeltagande, konferenspresentationer, populärvetenskapligt skrivande och akademisk textproduktion.

Lärare är Maja Fjaestad, Peter Larsson, Dolly Jörgensen och Per Lundin. I kursen ingår också ett studiebesök på redaktionen för tidningen Teknikhistoria.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:

- skriva ett abstract till en internationell konferens

- presentera sin egen forskning på en konferens

- planera och delvis skriva en artikel till en vetenskaplig tidskrift

- recensera en vetenskaplig bok för en vetenskaplig tidskrift eller årsbok

- presentera sin egen forskning för en ickeakademisk publik genom en populärvetenskaplig föreläsning, artikel eller liknande

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne. Kursen ges till forskarstuderande som läst Introduktion till forskarutbildningen eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. För att kunna tillgodogöra sig kursen bör man ha kommit en bit på väg med sitt avhandlingsarbete.

Rekommenderade förkunskaper

Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne. Kursen ges till forskarstuderande som läst Introduktion till forskarutbildningen eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. För att kunna tillgodogöra sig kursen bör man ha kommit en bit på väg med sitt avhandlingsarbete.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kursen bygger inte i första hand på att vi diskuterar klassiska texter som vi har läst utan på att vi skriver olika texter som vi sedan diskuterar. Vissa texter kommer dock att distribueras som förberedelse för ett visst moment. Detta kommer att ske under kursens gång.

Exempel på texter som vi kommer att läsa:

  • How to read a book/Paul Edwards
  • The Rhetoric of PowerPoint/ Jens Kjeldsen
  • Extract from Style: Lessons in Clarity and Grace /Joseph M. Williams & Joseph Bizup
  • Texterna distribueras under kursens gång.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt krävs 80 % närvaro på seminarierna, aktivt deltagande i seminarierna, ett abstract, en recension, en konferenspresentation, en populärvetenskaplig föreläsning eller artikel.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Nina Wormbs, nina@kth.se, 08 790 85 83

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö