Uppbyggnaden av en matematisk modell inklusive antaganden, ekvationer, gränsvillkor och konvergenskriteria. Noggrannhet, accelerering av lösning, känslighetsanalys, finita differens samt finita volym modeller, implicita och explicita modeller. Möjligheter att verifiera simuleringsresultat med experiment. Exempel på makromodellering av metallurgiska processer.
F4H5922 Makromodellering av Metallurgiska processer II 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Contact course responsible
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att erhålla en fördjupad kunskap om matematisk modellering inkluderande uppbyggandet och verifiering av en modell. Fokus på makromodellering av metallurgiska processer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning - MH2039 Processteknik eller en liknande kunskap som är erhållen i andra kurser samt en grundläggande kurs gällande transportfenomen, motsvarande MH1018 Transportfenomen.
Rekommenderade förkunskaper
MH2039 Processteknik eller en liknande kunskap som är erhållen i andra kurser samt en grundläggande kurs gällande transportfenomen, motsvarande MH1018 Transportfenomen.
Utrustning
Kurslitteratur
Eget utvecklat material samt journalartiklar som delas ut i samband med kurs.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppgift (6 p)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.