Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAE3003 Projektkurs i grundvattenkemi 15,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAE3003 (VT 2011–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAE3003 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

De övergripande teman avses bli:

  • Grundvatten - geokemiska system
  • Kontroller av kemin hos naturliga vatten
  • Redoxprocesser
  • Biogeokemiska kontrollmekanismer med fokus på elektron transfer processser (på engelska terminal electron accepting processes - TEAPs)
  • Grundvattten kvalitet och tydningar av hydrogeokemiska data från litteraturkällor
  • Geokemisk modellering av naturliga och förerenade grundvattensystem
  • Grundvattenförorening och relaterade geokemiska processer
  • Grundvattenmodellering i förorenade mark- och vattensystem.

Lärandemål

Kursen är avsedd att öka kunskap och förmåga hos doktorander som arbetar med grundvattenbeskaffenhet och hantering av grundvattenresurser vid olika akademiska institutioner. Efter det att kursen genomförts bör studenterna kunna:

  • Identifiera och förklara grundläggande principer och parametrar som styr grundvattenkemi.
  • Identifiera och beskriva geokemiska processer i grundvattenmiljön.
  • Genomföra fältundersökningar och provta grundvatten för analys på laboratoriet.
  • Tyda grundvattendata som framkommit genom fält- och laboratorieundersökningar.
  • Använda viktiga verktyg i hydrogeokemisk modellering för att belysa olika hydrogeokemiska processer.
  • Identifiera de hydrogeokemiska processer som leder till olika problem med grundvattenförorening med en tyngdpunkt på arsenik i grundvatten i olika delar av världen.
  • Tillämpa kunskapen på undersökning av förorenade grundvatten samt utveckling av metoder för att åtgärda föroreningarna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Sökanden måste ha de förkunskaper som anges för doktorandstudier i Mark- och vattenteknik.

Rekommenderade förkunskaper

Sökanden måste ha de förkunskaper som anges för doktorandstudier i Mark- och vattenteknik.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen omfattar följande böcker:

1. C.A.J. Appelo & D. Postma. Geochemistry, Groundwater and Pollution. A.A. Balkema Publishers, Leiden, The Netherlands. 2nd Ed. © 2005 (ISBN 04 1536 428 0)

2. B.J. Merkel, B. Planer-Friedrich & D.K. Nordstrom. Groundwater Geochemistry: A Practical Guide to Modeling of Natural and Contaminated Aquatic Systems. Springer-Verlag, © 2008 (ISBN 978-3-540-74667-6).

3. D. Langmuir. Aqueous Environmental Geochemistry. Prentice Hall, © 1997 (ISBN 0-02-367412-1)

Ytterligare material för läsning:

4. R. Naidu, E. Smith, G. Owens, P. Bhattacharya & P. Nadebaum. Managing Arsenic in the Environment: From soil to human health. CSIRO Publishing, Australia © 2006 (ISBN: 0643068686)

5. P. Bhattacharya, A.B. Mukherjee, J. Bundschuh, R. Zevenhoven & R. Loeppert (eds.) Arsenic in Soil and Groundwater Environment: Biogeochemical Interactions, Health Impacts and Remediation. Elsevier Science, BV, Netherlands (In the Elsevier Series "Trace Elements")

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Betygssättningen av kursen kommer att baseras på en evaluering av den essä som doktoranden skriver som avslutning av kursen (omkring 6000 ord eller 10 sidor). Studenten kan välja ett eller flera ämnen ur kursplanen och skriva en väl strukturerad essä som bör spegla en god förståelse av de aspekter som har behandlats under kursen.

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Forskarkurs

    Forskarkurser på ABE/Hållbarhet och miljöteknik