Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FAG3003 Aktörs-nätverksteori som forskningsmetodik i kulturgeografi och planeringsforskning 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3003 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att ge deltagarna de nödvändiga grundläggande kunskaperna för att förstå hur ANT aktivt kan användas som en forskningsmetod inom kulturgeografi och planeringsforskning. Deltagarna kommer att få möjlighet att utforska olika typer av forskningsfrågor från ett ANT-perspekiv, såsom:

-                     Hur skapas och bibehålls rumsligheter och platser?

-                     Hur skapas och reproduceras sociala grupperingar?

-                     Vad händer när idéer och ting transporteras genom tid och rum?

-                     Hur skapas och utvecklas tekniska, vetenskapliga och politiska kontroverser?

Kursens huvudsakliga fokus ligger på att ge förståelse för några av de grundläggande tankegångarna inom ANT, och att ge kunskap och verktyg för att kunna applicera ANT i konkret empirisk forskning. Därför innehåller kursen i lika hög grad teoretiska som empiriska aspekter. En central del av kursen utgörs av deltagarnas möjlighet att i seminarieform diskutera den praktiska användningen av ANT som forskningsmetod tillsammans med erfarna forskare inom fältet.

Lärandemål

Efter genomförande av kursen kommer deltagarna ha tillgodogjort sig de nödvändiga kunskaperna för att självständigt kunna formulera en forskningsfråga inspirerad av ett ANT-perspektiv, och kommer också att kunna diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda sig av en ANT-baserad forskningsdesign för att undersöka den formulerade frågeställningen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

-Bylund, Jonas R. (2006). Planning, projects, practice: a human geography of the Stockholm local investment programme in Hammarby Sjöstad. Stockholm: Stockholm University/ Dept. of Human Geography

-Callon, Michel, Lascoumes, Pierre & Barthe, Yannick (2009). Acting in an uncertain world: an essay on technical democracy. Cambridge, Mass.: MIT Press

Czarniawska, Barbara (2007). Shadowing: and other techniques for doing fieldwork in modern societies. Malmö: Liber

-Latour, Bruno (1987). Science in action: how to follow scientists and engineers through society. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press

-Latour, Bruno (2005). Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: University Press

-Marres, N. (2005). No issue, no public: democratic deficits after the displacement of politics. Amsterdam: University of Amsterdam/ Dept. of Philosophy

-Compendium of articles and papers by A. Mol, J. Law, D. Haraway, N. Thrift, etc

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • HEM1 - Hemuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Deltagarna kommer att betygsättas utifrån deras aktiva seminariedeltagande, läsjournaler samt en slutuppgift som fokuserar på deltagarnas förmåga att självständigt formulera och diskutera en relevant, ANT-inspirerad forskningsfråga och forskningsdesign.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jonathan Metzger jonathan.metzger@abe.kth.se 08-7907905

Övrig information

Deltagarna kommer att betygsättas utifrån deras aktiva seminariedeltagande, läsjournaler samt en slutuppgift som fokuserar på deltagarnas förmåga att självständigt formulera och diskutera en relevant, ANT-inspirerad forskningsfråga och forskningsdesign.

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Urbana och regionala studier