FAG5123 Atmosfäriska effekter på GNSS signaler 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är centrerad kring en litteraturstudie kompletterad med implementering av Matlab-skripts, allt dokumenteras i en rapport.
Första delen av kursen är ett litteraturstudie varefter studenten ska kunna beskriva effekterna av jonosfären och troposfären på GNSS satellitsignaler, däribland en diskussion om den tidsmässiga och rumsliga variationen av effekterna. Även metoder som används i praktiken för att minimera effekterna i positionsberäkningen skall beskrivas, inklusive både modeller och linjära kombinationer av GNSS-observationer.
Nästa steg är att implementera, jämföra och diskutera utvalda modeller och metoder som används för att minimera de troposfäriska och jonosfäriska effekter i positioneringsprocessen. Implementering måste göras i Matlab och skripten måste inkluderas i rapporten för utvärdering.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Förstå och beskriva effekten av jonosfären på GNSS satellitsignaler.
- Förstå och beskriva effekten av troposfären på GNSS satellitsignaler.
- Beskriva och diskutera några av de modeller och metoder som finns för att modellera atmosfäriska effekten på GNSS satellitsignaler och för att minimera dessa i positionsberäkningen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurs FAG5130 Satellitbaserad positionering
Kurs FAG5129 Felteori
Rekommenderade förkunskaper
Kurs FAG5130 Satellitbaserat positionering
Kurs FAG5129 Felteori
Utrustning
Kurslitteratur
Introduktion:
Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Lichtenegger, Herbert, Wasle, Elmar, 2008. GNSS – Global Navigation Satellite Systems. Springer, Wien, New York.
Ionosphere:
F. Ghafoori. Modeling the Impact of Equatorial Ionospheric Irregularities on GPS Receiver Performance. UCGE Reports no. 20361, September 2012, University of Calgary
Troposphere:
V. B. Mendes. Modeling the Neutral-Atmosphere Propagation Delay in Radiometric Space Techniques. Technical Report no. 199, April 1999, Geodesy and Geomatics Engineering, University of New Brunswick
Aktuella journal papers
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Introduktion:
Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Lichtenegger, Herbert, Wasle, Elmar, 2008. GNSS – Global Navigation Satellite Systems. Springer, Wien, New York.
Ionosphere:
F. Ghafoori. Modeling the Impact of Equatorial Ionospheric Irregularities on GPS Receiver Performance. UCGE Reports no. 20361, September 2012, University of Calgary
Troposphere:
V. B. Mendes. Modeling the Neutral-Atmosphere Propagation Delay in Radiometric Space Techniques. Technical Report no. 199, April 1999, Geodesy and Geomatics Engineering, University of New Brunswick
Aktuella journal papers