Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAG5123 Atmosfäriska effekter på GNSS signaler 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAG5123 (VT 2015–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAG5123 (VT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är centrerad kring en litteraturstudie kompletterad med implementering av Matlab-skripts, allt dokumenteras i en rapport.

Första delen av kursen är ett litteraturstudie varefter studenten ska kunna beskriva effekterna av jonosfären och troposfären på GNSS satellitsignaler, däribland en diskussion om den tidsmässiga och rumsliga variationen av effekterna. Även metoder som används i praktiken för att minimera effekterna i positionsberäkningen skall beskrivas, inklusive både modeller och linjära kombinationer av GNSS-observationer.

Nästa steg är att implementera, jämföra och diskutera utvalda modeller och metoder som används för att minimera de troposfäriska och jonosfäriska effekter i positioneringsprocessen. Implementering måste göras i Matlab och skripten måste inkluderas i rapporten för utvärdering.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

- Förstå och beskriva effekten av jonosfären på GNSS satellitsignaler.

- Förstå och beskriva effekten av troposfären på GNSS satellitsignaler.

- Beskriva och diskutera några av de modeller och metoder som finns för att modellera atmosfäriska effekten på GNSS satellitsignaler och för att minimera dessa i positionsberäkningen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kurs FAG5130  Satellitbaserad positionering

Kurs FAG5129 Felteori

Rekommenderade förkunskaper

Kurs FAG5130  Satellitbaserat positionering

Kurs FAG5129 Felteori

Kurslitteratur

Introduktion:

Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Lichtenegger, Herbert, Wasle, Elmar, 2008. GNSS – Global Navigation Satellite Systems. Springer, Wien, New York.

Ionosphere:

F. Ghafoori. Modeling the Impact of Equatorial Ionospheric Irregularities on GPS Receiver Performance. UCGE Reports no. 20361, September 2012, University of Calgary

Troposphere:

V. B. Mendes. Modeling the Neutral-Atmosphere Propagation Delay in Radiometric Space Techniques. Technical Report no. 199, April 1999, Geodesy and Geomatics Engineering, University of New Brunswick

Aktuella journal papers

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Övrig information

    Introduktion:

    Hofmann-Wellenhof, Bernhard, Lichtenegger, Herbert, Wasle, Elmar, 2008. GNSS – Global Navigation Satellite Systems. Springer, Wien, New York.

    Ionosphere:

    F. Ghafoori. Modeling the Impact of Equatorial Ionospheric Irregularities on GPS Receiver Performance. UCGE Reports no. 20361, September 2012, University of Calgary

    Troposphere:

    V. B. Mendes. Modeling the Neutral-Atmosphere Propagation Delay in Radiometric Space Techniques. Technical Report no. 199, April 1999, Geodesy and Geomatics Engineering, University of New Brunswick

    Aktuella journal papers