Kursen syftar till att introducera forskarstuderande vid tidigt stadium av sina studier till lämpliga begrepp, metoder och verktyg för att bedriva forskning inom transportvetenskap. Kursen bygger på Del 1 genom att studenter tillämpar dessa begrep till en rad kritiska reflektioner kring nyligen presenterad och publicerad forskning.
FAH3464 Forskningsmetodik i transportvetenskap, del 2 3,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
Anmälningskod
51166
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- Kritiskt granska en alternativ metod i sitt eget forskningsområde
- Kritiskt granska en alternativ tillämpning av sin egen forskningsmetodik
- Reflektera kring vart sitt eget forskningsområd är på väg samt hur forskningsområdet kan påverkas och reagera till detta
- Kritiskt granska sin egen forskningsmetodik med tänke på ovanstående reflektioner
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagning till doktorprogrammet Transportvetenskap; FAH3463 eller undantag från programansvarig.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i forskningsseminarier samt skriftliga reflektioner kring dessa seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.