
Kursomgångar saknas
Kursomgångar saknas för tidigare och kommande terminer, samt för innevarande termin.Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursinnehållet kan sammanfattas i följande punkter:
- Distinktionen kvalitativ–kvantitativ metod.
- Vetenskapsteoretisk grund för kvalitativa metoder.
- Metoder för insamling av data.
- Kvalitetskriterier i kvalitativa arbeten.
- Teoribildning.
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att möjliggöra fördjupad kunskap om olika kvalitativa forskningsmetoder, om hur de används, samt om metodernas möjligheter och begränsningar.
Kursupplägg
Kursen bedrivs i form av litteraturstudier och uppsats-skrivning. Den närmare inriktningen av studierna bestäms gemensamt av kursledning och kursdeltagare. Ett antal frågeställningar rörande kvalitativa metoder ska studeras, analyseras och redovisas i en uppsats. De frågeställningar som behandlas ska relateras till kursdeltagarnas egna forskningsprojekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Påbörjade forskarstudier inom samhällsbyggnadsområdet (management, ekonomi och juridik).
Rekommenderade förkunskaper
Ingen information tillagd
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Litteraturen består bl.a. av en grundbok om kvalitativ metod och vetenskapsteori. Därutöver ingår vetenskapliga artiklar inomämnesområdet. Som en del av uppgiften ska kursdeltagarna ocksåsjälva söka relevant litteratur (artiklar, rapporter och böcker).
Kurslitteraturen beslutas och meddelas senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
- UPP1 - Uppsats, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Ingen information tillagd
Möjlighet till plussning
Ingen information tillagd
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ingen information tillagd
Ges av
Huvudområde
Ingen information tillagd
Utbildningsnivå
Forskarnivå
Påbyggnad
Ingen information tillagd