Kursen består i aktivt deltagande i avdelningens filosofiseminarier.
FAK3007 Seminariedeltagande i filosofi, del 2 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs studenten
- ytterligare ha utvecklat sin förmåga att konstruktivt kritisera filosofiska forskningsartiklar och att föreslå förbättringar.
- ha goda kunskaper om vilka krav som en filosofisk artikel bör uppfylla för att kunna publiceras i en internationell facktidskrift med expertgranskning.
- kunna påpeka förbättringar som måste göras i artikelutkast för att de ska kunna publiceras.
- kunna tillämpa flera av den filosofiska forskningens huvudmetoder, såsom begreppsanalys, precisa definitioner, språkanalys, texttolkning, motexempel, argumentationsanalys och formalisering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Seminariedeltagande i filosofi, del 1.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Läsmaterial kommer att distribueras under kursens gång. S. O. Hansson, Verktygslära för filosofer (senaste utgåvan) kommer att användas som handbok under kursen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Studentens närvaro ska uppgå till minst 75 % av seminarierna under två akademiska år. Studenten ska presentera egna artiklar minst fyra gånger. Dessutom ska studenten vara väl förberedd vid seminarierna, och ska bidra till seminariet med kommentarer av de framlagda artiklarna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.