Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAK3015 Den uthållige forskaren 2,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAK3015 (VT 2018–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAK3015 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innehåller föreläsningar och övningar i tre olika moment där Avdelningen för filosofi samverkar med KTH Innovation:

(1) Grundläggande forskningsetik (Avdelningen för filosofi).

Centrala forskningsetiska problem och begrepp (såsom autonomi och informerat samtycke). Forskningsfusk. Forskarens ansvar för forsk-

ningens konsekvenser. Relevansen för forskningsetiken av grundläggande etiska teorier. Forskningsetisk prövning och forskningsetiska kommittéer; den nya lagstiftningen om forskningsetisk prövning.

(2) Forskare och hållbar utveckling (Avdelningen för filosofi).

Nyckelbegrepp och nyckelfrågor. Etiskt ansvar för hållbarhet. Det moraliska ansvaret för forskare, ingenjörer och experter. Interaktioner mellan vetenskap, beslutsfattande och samhället. Företags ansvar.

(3) Innovationsprocesser, patenträttigheter och produktförsäljning (KTH Innovation). 

Nyckelbegrepp och nyckelfrågor. Innovation– olika sätt att gå från forskningsresultat eller affärsidé till en produkt eller tjänst på marknaden. IP och avtal– olika sätt att skydda immateriella tillgångar och vanliga avtal i innovationsprocessen samt hur de fungerar i praktiken.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

•   identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem.

•   analysera forskningsetiska problem med hänsyn till relevanta empiriska faktorer

•   föreslå möjliga lösningar till de forskningsetiska problemen.

•   analysera begreppet hållbar utveckling i relation till vetenskap och teknik

•   reflektera över forskningens och forskarens roll att bidra till en hållbar utveckling

•   identifera olika typer av immatriella tillgångar som skapas i forskningen

•   reflektera över och identifiera möjliga sätt att skydda och skapa värde av de immatriella tillgångar som skapas genom forskningen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenten behöver ha studerat minst ett år på forskarnivå.

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas i god tid innan kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Övriga krav för slutbetyg

    Examination sker i form av skriftliga hemuppgifter och övningar.

    Examinator

    Ingen information tillagd

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Forskarkurs

    Forskarkurser på ABE/Filosofi