Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAK3123 Miljöns humaniora 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till Rob Gioielli: gioielli@kth.se

Frågor om kursinnehåll hänvisas tillRob Gioielli: gioielli@kth.se

Studenterna ska kunna diskutera och använda de senaste metodologiska och teoretiska verktygen inom miljöns humaniora. Med utgångspunkt i förståelsen av milijöns humaniora som ett post (eller anti-) disciplinärt fält uppmuntras studenterna att tänka över de disciplinära gränserna för att kunna angripa samtidens miljömässiga och sociala utmaningar.

Våren 2026 kommer denna kurs att pågå från vecka 10 till vecka 18. Det kommer att finnas totalt åtta träffar på cirka tre timmar vardera. Slutgiltigt schema och utkast till kurs-PM kommer att publiceras i januari 2026.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAK3123 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAK3123 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Globala miljöförändringar, exempelvis klimatförändring, "land degradation", sjunkande biodiversitet, brist på färskvatten, förgiftning och energibrist, innebär samtida utmaningar och viktiga uppgifter inte bara för naturvetare och samhällsvetare utan även för humanister. Miljöns humaniora är ett nytt akademiska forskningsfält som har sitt ursprung i ett växande engagemang kring globala miljöförändringar det senaste decenniet. Tidigare dominerades forskning om globala miljöförändringar av naturvetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap och tekniska- och problemlösande ansatser. Detta relativt nya och snabbt växande fält karaktäriseras istället av bidrag från en mängd discipliner inom humaniora, såsom historia, literaturvetenskap, filosofi, kulturstudier, religionsvetenskap, konst, arkitektur och lingvistik. Dessa forskare undersöker hur mänskligheten, människan och hennes agerande kan förstås i människans tidsålder - antropocene - då hennes avtryck satt geologiska spår (Crutzen and Stoermer, 2000).

Häri ingår att diskutera fundamentala begrepp som "natur" och det "mänskliga" och att undersöka människans relation till och omvandling av sin naturliga och byggda miljö. Kursen undersöker särskilt hur dessa relationer och denna omvandling medieras genom kultur och värderingar som kan skapa både destruktiva och hållbara framtider.

Lärandemål

Studenterna ska kunna diskutera och använda de senaste metodologiska och teoretiska verktygen inom miljöns humaniora. Med utgångspunkt i förståelsen av milijöns humaniora som ett post (eller anti-) disciplinärt fält uppmuntras studenterna att tänka över de disciplinära gränserna för att kunna angripa samtidens miljömässiga och sociala utmaningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen är öppen för forskarstuderande och masterstudenter som arbetar inom någon disciplin inom miljöns humaniora, såsom miljöhistoria, ekokritik, politisk ekologi, antropologi, geografi, filosofi, genusvetenskap, STS, kulturteori, postkoloniala studier, religionsvetenskap och musie- och "heritage" studier.

Rekommenderade förkunskaper

Kursen är öppen för forskarstuderande och masterstudenter som arbetar inom någon disciplin inom miljöns humaniora, såsom miljöhistoria, ekokritik, politisk ekologi, antropologi, geografi, filosofi, genusvetenskap, STS, kulturteori, postkoloniala studier, religionsvetenskap och musie- och "heritage" studier.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå