Kursen fokuserar på läsning av och reflektion kring ett urval av viktiga teknikhistoriska texter.
FAK3125 Individuell läskurs i teknikhistoria 7,5 hp
Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
Anmälningskod
10164
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- reflektera kring och redogöra för centrala begrepp, teorier och forskningsresultat i ett urval av viktiga teknikhistoriska texter; och
- tillämpa och kritisera några av dessa begrepp, teorier och resultat.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier i historiska studier av teknik, vetenskap och miljö.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Studenten väljer i samråd med läraren ut ett antal teknikhistoriska texter från en längre lista.
Denna längre lista uppdateras kontinuerligt på basis av input från forskare och lärare vid Avdelningen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.