Kursen syftar till att ge doktorander en förståelse för forskningsverksamhet inom det breda området mark- och vattensystem. Det specifika syftet med kursen är att tillhandahålla kunskap och färdigheter i att hantera mark och vatten som ett integrerat system för att hjälpa samhället att uppnå målen om förbättrad livskvalitet, en hälsosam miljö och hållbar utveckling i en era av globala klimatförändringar och förändrad markanvändning. Kursen kommer att stimulera studenters tänkande mot integration och syntes av teorier och kunskap över disciplinära gränser inom mark- och vattenresursutveckling. Studenterna kommer att skriva en kort rapport om deras fallstudie för att förstå, sammanfatta sina forskningsfrågor och kunskapsluckor, implementera metod och data och presentera resultat och diskussioner. Dessa aktiviteter kommer också att stimulera till kritiskt tänkande som kan implementeras i själva doktorsavhandlingarna och relaterade publikationer. Dessutom hjälper kritiskt tänkande att förstå system och strategier, identifiera luckor och lösa problem, och hjälper till att kritiskt reflektera över aktiviteter som leder till (bättre) beslutsfattande. Färdigheten inkluderar kognitiva tänkande, såsom tolkning, analys, utvärdering och förklaring.
FAL3021 Mark- och vattensystem 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAL3021 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- skaffa vetenskapligt baserade färdigheter och kunskaper inom området för mark- och vattensystem genom att demonstrera en fallstudie baserad på ett eget doktorsavhandlingsprojekt, befintlig litteratur eller i samarbete med intressenter som arbetar med relevanta forskningsproblem.
- lösa problem med systemteknik, planering eller förvaltning av mark- och vattenresurser relaterade till hållbar utveckling.
- utveckla förståelser inom forskningsdesign: hur utveckla forskningsfrågor, identifierar kunskapsluckor samt metoder och data som kan svara på dessa frågor.
- utveckla förståelse för dataanalys: hur man använder analytiska metoder för att på ett tillförlitligt och effektivt sätt ta itu med forskningsfrågor.
- utveckla förståelser i vetenskapligt skrivande och presentation: kunna formulera och lösa problem i fallstudier.
- relatera arbetet till hållbar utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning i Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP1 - Inlämning av skriftliga textreflektioner, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP2 - Avslutad skriftlig uppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i krävs på samtliga seminarier. Om särskilda skälföreligger kan ansvarig lärare ge kompensationsuppgift för frånvaro. I normalfallet kan högst två seminarier kompenseras.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övriga föreskrifter
Ansökan till kursen görs till kursansvarig och ska innehålla ett kortare ansökningsbrev med en reflektion om varför studenten vill gå kursen.