Hoppa till huvudinnehållet

FAL3508 Vetenskapligt skrivande för Miljöstrategisk analys 4,5 hp

Update spring 2021: The course normally runs every second year in the spring (last time spring 2019). Currently, there is no new course round planned. Pls get in touch with the course examiner for more information).

The course is designed primarily for students at SEED (Dept. of Sustainable Development, Envirornmental Science and Engineering), but students from other departments are also welcome.

As a PhD student, you need not just learn how to use scientific methods and critical thinking, but you must also master the art of writing and publishing in scientific journals. This involves for instace deciding where to publish, navigating the peer review process, and figuring out what is expected from you as an author. This course is designed to help you become more confident in how and where you choose to publish your work, how you design your articles, and how to give and receive criticism on scientific publications in a constructive way. The course builds to a large extent on peer feedback and own work on assignments.

The course targets primarily PhD students at the Department of Sustainable Development, Environmental Science and Engineering (SEED) at KTH. Students from related research fields in other departments are welcome, but must contact the course responsible to check if there is room in the course.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAL3508 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Moment och examination

Seminarium 1 (SEM1)

Innan seminariet förbereder kursdeltagarna en inlämningsuppgift där de själva granskar samt studerar och analyser olika versioner av granskares kommentarer på en redan publicerad artikel. Vi använder redan publicerade artiklar av olika karaktär (fallstudie, review…). Syftet med aktiviteten är dels att få inblick i hur granskningsprocessen inför publicering går till, dels att lära om utformning av olika slags artiklar. Momentet examineras genom ett seminarium där doktoranderna dels diskuterar och jämför sina olika granskningar och hur de förhåller sig till de formella granskarnas kommentarer, dels hur författaren strukturerat texten beroende på vilken typ av artikel det är. Doktoranderna skriver också en gemensam seminarierapport. (Bidrar till mål 1-3, delvis 4)

Seminarium 2 (SEM2)

Kursdeltagarna granskar varandras manuskript före formell submission. Alla bidrar med ett eget draft. Granskningen görs enligt instruktioner som liknar de man får som granskare till vetenskapliga tidskrifter. Vid ett seminarium diskusteras både själva pappret och kommentarerna. Var och en gör sedan revideringar och skriver svar till granskaren som om det vore en ”riktig” granskning. (Bidrar till mål 1-3, delvis 4)

Föreläsning och rapport (RAP1)

Föreläsning om de publiceringspolicier som forskare har att förhålla sig till, vad gäller t. ex. open access och impact factor. Därefter gör doktoranderna en genomgång av publiceringsmöjligheter inom sitt eget område och skriver en personlig lathund kring detta för framtida bruk. (Bidrar till mål 4-5)

SEM1: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva seminarierapport)

SEM2: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva granskningsrapport, göra revidering efter granskning)

RAP1: 1,5 hp (delta vid föreläsning, skriva lathund för publicering)

Lärandemål

Målet med kursen är att du som doktorand ska kunna göra medvetna val kring hur du väljer att publicera sig och hur du utformar dina artiklar. Du ska också kunna ge och ta emot kritik på vetenskapliga publikationer på ett konstruktivt sätt. Kursen är därför utformad för att ge insyn i och erfarenhet av vetenskapligt skrivande och publiceringsprocessen.

Efter kursen ska du kunna:

1. utforma och disponera vetenskapliga artiklar av olika karaktär

2. ge konstruktiv kritik på andras forskares vetenskapliga artiklar

3. ta emot och använda konstruktiv kritik vid skrivande av egna vetenskapliga artiklar

4. hantera den vetenskapliga litteraturen inom ditt forskningsområde på ett strukturerat sätt

5. använda olika resurser som stöd vid valet av tidskrift för publicering

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Doktoranden skall vara antagen till forskarutbildning. Doktoranden måste ha minst ett manuskript.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • RAP1 - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

SEM1: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva seminarierapport)

SEM2: 1,5 hp (delta vid seminarium, skriva granskningsrapport, göra revidering efter granskning)

RAP1: 1,5 hp (delta vid föreläsning, skriva lathund for publicering)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anna Björklund, anna.bjorklund@abe.kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Hållbarhet och miljöteknik