Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FBB3410 Praktisk didaktik - Vetenskapens Hus 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FBB3410 (VT 2016–)
Rubriker med innehåll från kursplan FBB3410 (VT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursdeltagaren kommer att delta i utvecklandet av experiment och praktiska aktiviteter baserat på de pågående projekten på Vetenskapens Hus. Detta innebär att studenten kommer att förbereda och hålla muntliga presentationer, understött av lämpliga visuella medier (Powerpoint-presentationer, posters etc). Kursen kan komma att innebära utvecklande av laboratorieexperiment lämpade som demonstrationer.. Planering och utförande av informativa guidade turer utgör en annan del av kursen. Litteratur om vetenskaplig kommunikation och lärandevetenskap ingår och kommer att tillhandahållas. En viss del av informationsökning ingår också i kursen.

Lärandemål

Målgrupp:

Forskarstuderande på BIO-skolan

Kursmål:

Kursens mål är att utveckla de praktiska färdigheterna i pedagogik för forskarstuderande på BIO-skolan. Kursen skall ge insikt i hur pedagogiska metoder kan användas för att effektivt överföra kunskap i bioteknologi genom muntliga presentationer, seminarier, guidade turer, praktiska demonstrationer etc. Efter avklarad kurs ska studenten ha erhållit metodik och självförtroende som vetenskaplig presentatör. Kursen syftar till att förbereda forskarstuderande för framtida krav på vetenskapliga presentationer, och att hålla seminarier på ett informativt och ”säljande” sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen som forskarstuderande på BIO-skolan

Kurslitteratur

Föreslås av kursansvarig

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Övriga krav för slutbetyg

    Examination utförs muntligen av examinatorn där de pedagogiska metoderna som använts utvärderas. En skriftlig rapport som beskriver de pedagogiska angreppssätten, samt en intervjubaserad utvärdering kring hur information mottogs av målgruppen, krävs för godkänd examination.

    Examinator

    Ingen information tillagd

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Övrig information

    Antal platser: en per termin

    Forskarkurs

    Forskarkurser på BIO/Bioteknologi