Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FCA3003 KTH-SJTU sommarskola i interdisciplinär biomedicinsk forskning 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FCA3003 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen omfattar två veckors heltidsstudier med föreläsningar, laborativt arbete, studiebesök, presentationer, beredande av en poster, självstudier av inläsningsmaterial, rapportskrivande, samt diskussioner inom relevanta forskningsområden som t.ex. biomedicinsk teknik, biofysik, biologisk avbildning, proteomik, genomik, robotik, neurologi biomedicinsk simulering och modellering, samt diagnostiska metoder.

Lärandemål

  • Att erhålla förståelse för framstående interdisciplinär biomedicinsk och bioanalytisk forskning vid KTH och SJTU
  • Att relatera kursens vetenskapliga innehåll inom biomedicinsk teknik, biofysik, biologisk avbildning, proteomik, genomik, robotik, neurologi, biomedicinsk simulering och modellering till sitt eget forskningsfält
  • Att reflektera över skillnader och likheter i svensk och kinesisk forskningsmetodik och kultur och ta fram hypoteser om hur det kan påverka samarbeten
  • Att få förståelse för hur framtidens utmaningar inom hälso- och sjukvård i Sverige och Kina kan mötas med tekniska lösningar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till studier på forskarnivå vid KTH med inriktning mot interdisciplinär biomedicin i vid bemärkelse. Forskarstuderande inom följande program på forskarnivå har företräde till kursen: Elektro- och systemteknik, Datalogi, Teknik och hälsa, Medicinsk teknologi, Kemivetenskap, Bioteknologi, Teoretisk kemi och biologi

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Föreläsningsmaterial och vetenskapliga artiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • RAP1 - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examination sker i form av aktivt deltagande i seminarier, laborationer och studiebesök, samt godkänd skriftlig slutrapport. Betygskriterier specificeras i kurs-PM.

Övriga krav för slutbetyg

Minst 80% aktivt deltagande i seminarier, laborationer och studiebesök. Förberedelser inför seminarier (studiematerial och presentationsmaterial). Godkänd skriftlig slutrapport.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Skolövergripande