Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar. Kursen antar formen av högre vetenskapsseminarier som normalt hålls varannan vecka jämnt fördelade över ett läsår. Vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas kritiskt och diskuteras. En mer detaljerad beskrivning av kursens innehåll och upplägg återfinns i kurs-PM.
FCB3093 Högre seminarium i spatial genomik III 3,0 hp

Högre seminarier där vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas och diskuteras.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCB3093 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen antar formen av högre vetenskapsseminarier som behandlar aktuella trender inom spatial genomik där forskarstuderandes egna, såväl som andra forskares resultat presenteras, kritiskt granskas, diskuteras och ges återkoppling. Kursens litteratur omfattar aktuella trender inom spatial genomik.
Kursen är den tredje i seminarieserien.
Lärandemål
Efter fullföljande av kursen förväntas studenten kunna
- visa fördjupad kunskap, både bred och specialiserad, inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde (spatial genomik).
- visa god förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde.
- visa god insikt om, och förmåga att tillämpa, kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapliga ämnesområde.
- visa god förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens ämnesområde.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg för FCB3091 och FCB3092.
Rekommenderade förkunskaper
Det krävs att FCB3091 och FCB3092 har avklarats med godkänt betyg.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Ytterligare information och kriterier för betyg redovisas i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av vetenskapliga arbeten.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.