FDD3316 Robotik, läsecirkel 6,0 hp
Denna läsecirkel täcker det breda och tvärvetenskapliga forskningsområdet robotik. Varje seminarium fokuserar vanligtvis på ett specifikt papper som deltagarna förväntas läsa innan mötet. Vid mötet presenteras och diskuteras papperet tillsammans. Val av papper att studera definieras utifrån deltagarnas intresse och för att få en bra översikt över fältet.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
Anmälningskod
51391
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ämnen på forskningsfronten inom robotik.
Lärandemål
Studenten ska efter kursens slut kunna
*) läsa forskningsartiklar som behandlar forskningsfronten inom robotik och förklara deras essens för andra,
*) diskutera forskningsartiklar inom robotik med avseende på arbetets kvalitet, val av metod och val av experimentstrategi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten måste bedriva forskning på doktorandnivå inom robotik eller ett närliggande område.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid minst 24 seminarietillfällen, presentation vid minst två av dessa.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.