Den genomgripande integrationen av digital teknik i utbildningen påverkar lärpraktiker och undervisning. Samtidigt möjliggör den tillgång till data, främst tillgänglig från nya online-läromiljöer, som kan användas för att förbättra förutsättningarna för studentens lärande och/eller för att förbättra lärarstöd. En ökad tillgång till tidigare otillgänglig digital studentdata gör det möjligt att utföra nya typer av analyser som syftar till att objektivt mäta valda lär- och undervisningsaktiviteter, jämfört med användningen av mer traditionella metoder som ofta bygger på students och/eller lärarens attityder och/eller observationer.
För att bättre förstå hur vi kan utnyttja digital teknik för att stödja studenter och lärare i lärandesituationer krävs en metodutveckling i hur vi mäter teknikstött lärande. Denna utvecklingen föreslår användning av mixade metoder som härrör från olika forskningsområden, som till exempel datavetenskap, informatik och pedagogik. I den här kursen ges studenterna först möjlighet att analysera och kritisera valda exempel på relevanta studier inom teknikstött lärande ur ett metodologiskt perspektiv. För det andra diskuteras och problematiseras fördelarna och utmaningarna med användning av mixade metoder. För det tredje, kommer studenterna att introduceras till valda mixade metoder, inklusive designorienterade metoder och nya metoder för läranalysen (learning analytics). Dessa forskningsmetoder lärs ut teoretiskt, analytiskt och genom praktiska övningar, där metoder relevanta för doktorandens forskningsintressen kommer att tillämpas. I kursen ska studenterna planera och genomföra datainsamling för en forskningsstudie inom teknikstött lärande som är relevant för deras egna doktorandprojekt och som använder mixade metoder. Slutligen förväntas studenterna förbereda dataanalys och integration av de valda metoderna. Generellt syftar kursen till att stödja doktorander i utvecklingen av deras empiriska och teoretiska metodologiska forskningsfärdigheter som behövs för att utföra rigorös forskning om teknikstött lärande.