Lässeminarier
FDH3377 Dis-kurs, 4,5 hp 4,5 hp
Kursen fokuserar på avhandlingen och innehåll, presentation och försvar av densamma. Syftet är att studenterna ska läsa och diskutera fem doktorsavhandlingar och ta del av försvaret av forskningen. Dessutom kommer rollen av en doktorsavhandling i ett historiskt och socialt sammanhang också att diskuteras. Varje doktorand följer individuellt kursen med 5 avhandlingar (med pre-och post-möten) som väljs individuellt. Helst deltar mer än en elev i en viss uppsats läsning för bättre reflektion och diskussion. Avhandlingarna kan vara inom doktorander eget område, men helst en blandning av olika avhandlingar är bra, både inom den egna avdelningen samt andra universitet / forskningsfält. Avhandlingen bör läsas i sin helhet, och diskuteras under två möten med en senior forskare som har läst avhandlingen. Helst bör detta vara en ledamot i betygsnämnden eller motståndaren. Det rekommenderas inte att diskutera avhandlingen med handledaren för respondenten. Pre-möte: diskutera fördelarna med avhandlingen. Vilka svagheter / styrkor med avhandlingen? Vilka frågor kommer ställas under avhandlingen? Disputation: vara aktiv och göra anteckningar. Post-mötet: gjorde avhandlingen går som förväntat? Var det något du blev förvånad över? Där dina färdig formulerade frågor som ställs under försvaret? Var förtydliganden gjorts under försvaret? Har du ändrat din förståelse av uppsatsen genom att besöka försvar och genom att delta i den här kursen? Hur var det förfarandet, är detta ett standardförfarande?
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDH3377 (HT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges kontinuerligt
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på avhandlingen och innehåll, presentation och försvar av densamma. Syftet är att studenterna ska läsa och diskutera fem doktorsavhandlingar och ta del av försvaret av forskningen. Dessutom kommer rollen av en doktorsavhandling i ett historiskt och socialt sammanhang också att diskuteras.
Varje doktorand följer individuellt kursen med 3 avhandlingar (med pre-och post-möten) som väljs individuellt. Helst deltar mer än en elev i en viss uppsats läsning för bättre reflektion och diskussion. Avhandlingarna kan vara inom doktorander eget område, men helst en blandning av olika avhandlingar är bra, både inom den egna avdelningen samt andra universitet / forskningsfält.
Avhandlingen bör läsas i sin helhet, och diskuteras under två möten med en senior forskare som har läst avhandlingen. Helst bör detta vara en ledamot i betygsnämnden eller motståndaren. Det rekommenderas inte att diskutera avhandlingen med handledaren för respondenten.
Pre-möte: diskutera fördelarna med avhandlingen. Vilka svagheter / styrkor med avhandlingen? Vilka frågor kommer ställas under avhandlingen?
Disputation: vara aktiv och göra anteckningar.
Post-mötet: gjorde avhandlingen går som förväntat? Var det något du blev förvånad över? Där dina färdig formulerade frågor som ställs under försvaret? Var förtydliganden gjorts under försvaret? Har du ändrat din förståelse av uppsatsen genom att besöka försvar och genom att delta i den här kursen? Hur var det förfarandet, är detta ett standardförfarande?
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt läsa en doktorsavhandling,
- Värdera styrkor och svagheter i en doktorsavhandling och argumentera för och emot denna position
- Diskutera utformning och innehåll i en doktorsavhandling,
- Formulera frågor om doktorsavhandlingens frågeställningar,
- Förstå disputationssituationen, roller och rutiner,
- Reflektera över försvaret av en doktorsavhandling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorand
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
N/A
Kurslitteratur
Aktuella nyutgivna doktorsavhandlingar eller avhandlingar under utgivning
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Essäskrivande, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Essäskrivande
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd essä
Deltagande i seminarier och aktivt bidragande till diskussioner vid dessa
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.