Behaviorism, kognitionspsykologi, aktivitetsteori, multimedia learning, spelifiering (gamification), beteendeekonomi (behavior economics), motivationsteorier, Keller´s ARCS model för motiverande design, irrationellt beteende samt övertygande teknologier (persuasive technologies) och hur dessa kan tillämpas för förbättrat lärande.
FDM3509 Lärandebeteende 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Genom att delta i kursen ska kursdeltagaren kunna
- Redogöra för ett antal lärandeteorier och hur de kan appliceras inom TEL
- Designa TEL som utnyttjar för situationen relevanta spelifierningsaspekter och övertygande teknologier (persuasive technologies) och applicera detta på egen forskning
- Designa TEL som utnyttjar för situationen relevanta aspekter från motivationsteorier och beteendeekonomi och applicera detta på egen forskning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorander i Medieteknik, Människa-datorinteraktion, Datalogi och närliggande områden.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Artiklar att läsa är dels förslag från lärare på respektive moment, dels artiklar som sökes själva av deltagarna enligt anvisningar på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- SEM1 - Seminarium, 7,5 hp, betygskala P, F
Övriga krav för slutbetyg
Fullföljande av alla uppgifter inför varje seminarium, samt design av en TEL-baserad kursmodul.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.