Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FDM3509 Lärandebeteende 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDM3509 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Behaviorism, kognitionspsykologi, aktivitetsteori, multimedia learning, spelifiering (gamification), beteendeekonomi (behavior economics), motivationsteorier, Keller´s ARCS model för motiverande design, irrationellt beteende samt övertygande teknologier (persuasive technologies) och hur dessa kan tillämpas för förbättrat lärande.

Lärandemål

Genom att delta i kursen ska kursdeltagaren kunna

  •  Redogöra för ett antal lärandeteorier och hur de kan appliceras inom TEL
  •  Designa TEL som utnyttjar för situationen relevanta spelifierningsaspekter och övertygande teknologier (persuasive technologies) och applicera detta på egen forskning
  • Designa TEL som utnyttjar för situationen relevanta aspekter från motivationsteorier och beteendeekonomi och applicera detta på egen forskning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Doktorander i Medieteknik, Människa-datorinteraktion, Datalogi och närliggande områden.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Artiklar att läsa är dels förslag från lärare på respektive moment, dels artiklar som sökes själva av deltagarna enligt anvisningar på kursens hemsida.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    • SEM1 - Seminarium, 7,5 hp, betygskala P, F

    Övriga krav för slutbetyg

    Fullföljande av alla uppgifter inför varje seminarium, samt design av en TEL-baserad kursmodul.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign