Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FDM3515 Ljud-driven design 7,5 hp

 Kursen introducerar ljud-driven design: teori, metoder och praktiska tillämpningar.
 

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FDM3515 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan FDM3515 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen är projektbaserad och kommer att ges som en serie seminarier. Dessa seminarier kommer att innehålla presentationer och diskussioner för att stödja studentprojektarbete. Kursen kan innehålla laboratorier beroende på studenternas behov. Det finns en avslutande pappersuppgift för kursen och en avslutande presentation av projektarbetet. Tilldelad litteratur kommer också att diskuteras under seminarierna.

Kursinnehåll

Grunderna för ljud-driven design (historisk, teoretisk, konceptuell och praktisk).

Grunderna för att lyssna i interaktion och ljudproduktion i både analoga och digitala domäner.

Vanliga tillämpningar av ljud-driven design (inklusive trender).

Tillämpning av programmeringsgränssnitt och ljuddesignmjukvara för ljud-driven design.

Ljud-drivna designapplikationer på ett kontinuum från funktionell till kreativ.

Utbildning och ljud-driven design (utmaningar, möjligheter och risker).

Etiska perspektiv på användning av ljud-driven design (till exempel lyssnande och vårdetik, ljudproduktion och byrå).

Jämställdhet, mångfald och lika villkor perspektiv och problem inom ljud-driven design (till exempel artikulation av dominans och makt genom ljud).

Framtida utveckling av ljud-driven design

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva de grundläggande teoretiska och konceptuella grunderna för ljud-driven design
  • beskriva hur ljud-driven design har utvecklats historiskt
  • beskriva applikationsutrymmet för ljud-driven design inklusive produktdesign, mobilitet, hållbarhet, hälsa, medieproduktion etc.
  • beskriva sambandet mellan lyssnande, ljudskapande och interaktivitet i ljud-driven design
  • analysera och beskriva möjligheter och begränsningar för att utveckla ljud-drivna designprojekt
  • använda ljud-driven design för att hantera en mängd olika use-cases (inklusive i samband med hållbarhet)
  • använda applikationsprogrammeringsgränssnitt och ljuddesignmjukvara för ljud-driven design
  • analysera möjligheterna med ljud-driven design för att stödja personalisering
  • analysera etiska utmaningar och risker med ljud-driven design: till exempel förhandling om ljudpreferenser i delade utrymmen
  • analysera tillämpningar av ljud-driven design ur kritiska, inklusive, och etiska perspektiv för att bestämma situationer och sammanhang där utbyggnad av ljud/larm/buller bör begränsas eller helt undvikas (t.ex. intensivvård på sjukhus) eller där det kan vara den enda möjliga kommunikationskanalen
  • analysera och diskutera möjligheter med ljud-driven design i relation till hållbarhet
  • bedöma och diskutera frågor kring lika möjligheter, mångfald och lika villkor relaterade till ljud-driven design 
  • för att kunna utveckla och använda ljud-driven design för medieteknik och mänsklig datorinteraktion ur mänskliga, etiska och hållbara perspektiv

Kursen syftar till att tjäna både forskare med liten eller ingen tidigare erfarenhet av ljud, som vill inkludera ljud- och lyssningsdimensioner i sitt arbete, och ljudforskare som vill se sitt arbete i ett bredare sammanhang av ljud-driven design.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Gymnasiekursen Engelska B/6 eller motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LIT1 - Litteraturuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktionsdesign