Kursen går över en termin, med start i vecka 37 (hösten) och 5 (våren). Åtta tillfällen à två timmar (enligt KTH Schema).
FDS3102 Att skriva vetenskapliga artiklar 5,0 hp
Välkommen till Att skriva vetenskapliga artiklar! Kursen vänder sig till doktorander och andra forskare som vill utveckla sina färdigheter i att skriva god och kvalificerad engelska för att kunna publicera artiklar i vetenskapliga tidskrifter.
För att gå kursen ska du ha material så att du kan arbeta med en artikel under kursens gång. Kursen bygger till stor del på diskussioner och granskningar av typiska artiklar från deltagarnas egna forskningsfält, och sedan av egna utkast. Kursen examineras muntligt genom ett samtal med läraren om den färdiga artikeln
Notera att anmälan till kursen går via KTH Språk och Kommunikation. Det är viktigt att du anmäler dig där innan du blir antagen och registrerad i Ladok. Språk och Kommunikation sköter den processen innan kursstart. Kursen måste finnas i din eISP för att du ska kunna bli formellt antagen.
Kursen ges på Campus Valhallavägen (begränsade möjligheter till hybridundervisning) och är avgiftsbelagd.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60290
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
18 - 64
- Målgrupp
Doktorander från och med deras andra år.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Susanna Zeitler Lyne (suslyne@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDS3102 (VT 2024–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges varje termin. För aktuellt schema och länk till anmälan, följ länken ovan!
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Analys och diskussion av vetenskapliga artiklar, i synnerhet inom det egna forskningsområdet, med fokus på retoriska strategier, forskningsfältets praxis, samt textens struktur och språk
Korta inlämningsuppgifter, t.ex. en projektansökan eller liknande texttyp med anknytning till forskarkarriären
Arbete med egna utkast till en kommande vetenskaplig publikation
Diskussion av andra kursdeltagares utkast, samt reflektion kring granskningsprocessen
Övningar i vetenskaplig engelska, exempelvis i meningsbyggnad, grammatik och ordval
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- anpassa vetenskapliga artiklars innehåll och struktur efter textens syfte och målgrupp, samt motivera sina val
- tillämpa retoriska strategier typiska för vetenskapliga artiklar inom ingenjörs- och teknikämnena, i synnerhet inom det egna forskningsområdet
- tillämpa effektiva skrivstrategier för att formulera sig tydligt och med precision i skrift på engelska
- kritiskt granska och föreslå ändringar i andras vetenskapliga texter med hänsyn till exempelvis mottagaranpassning, struktur och språk, och använda andras återkoppling för att förbättra den egna texten
i syfte att
- producera vetenskapliga artiklar inom ingenjörs- och teknikämnena på engelska för publicering i relevanta tidskrifter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Forskarstuderande, postdocs, forskare.
Rekommenderade förkunskaper
Det är viktigt att forskarstuderande som anmäler sig till kursen har kommit så långt i sina studier att de har resultat de kan skriva om. Kursen är inte lämplig för forskarstuderande under deras första studietermin.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Minst 75% närvaro samt samtliga inlämningsuppgifter godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Det är viktigt att forskarstuderande som anmäler sig till kursen har kommit så långt i sina studier att de har resultat de kan skriva om. Kursen är inte lämplig för forskarstuderande under deras första studietermin.