FDT3315 Talkommunikationer, grundkurs 15,0 hp
Målet med kursen är att ge en allmän förståelse för lingvistik, fonetik och informationsteori som en teoretisk grund för talkommunikationsprocessen. Särskild vikt läggs vid konsekvenserna av dessa teorier för utveckling och tillämpning av tekniska system som använder talsyntes, automatisk taligenkänning och multimodala dialogsystem. Kursen innehåller även en genomgång av vetenskapliga metoder som används vid forskning inom talkommunikation.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Vid efterfrågan
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
Anmälningskod
51305
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
1. Lingvistiska, fonetiska och informationsteorier i relation till talkommunikation
2. Förhållandet mellan teoretiska beskrivningar av talkommunikation och utveckling och tillämpning av talteknologiska system
3. Beräkningsmodeller för talkommunikation
4. Vetenskapliga metoder som används vid forskning inom talkommunikation
Lärandemål
1. Beskriva den teoretiska grunden för talkommunikationsprocessen beträffande lingvistik, fonetik och informationsteori.
2. Redogöra för konsekvenserna av talkommunikationsteorier för talssyntes, automatisk taligenkänning och multimodal dialogsystem.
3. Beskriva aktuella vetenskapliga metoder som används för att undersöka talkommunikationsprocesser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen som doktorand
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper motsvarande kursen Talteknologi, DT2112. Språkligt intresse och erfarenhet av akustik och signalbehandling.
Utrustning
Kurslitteratur
Relevanta forskningsartiklar ska väljas i samråd med doktorandens handledare.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Tentamen, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftliga och muntliga rapporter godkända av doktorandens handledare.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.