- Ergonomin som disciplin
- Fysisk arbetsmiljö
- Kognitiv ergonomi
- Arbetsorganisation
- MTO
- Produktivitetspåverkande faktorer
- Ergonomiskt förbättringsarbete
- Interventioner och interaktiv forskning
FHN3001 Ergonomi - en översikt 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator / kursansvarig för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att ge deltagarna kunskap och förståelse om ergonomiområdet och dess delområden. Detta omfattar definitioner, syfte samt arbetsformer i forskning samt praktiskt ergonomiarbete. Kursen inbegriper också arbetsmetoder för ergonomiskt förbättringsarbete. Kursens syfte är också att ge deltagarna fördjupade kunskaper och förståelse för ergonomins roll att befrämja individens säkerhet, hälsa och välbefinnande samt för verksamhetens effektivitet.
Kursdeltagarna ska visa kunskap och förståelse om
- definitioner, teorier och modeller inom området
- människans förutsättningar och behov
- olika typer av ergonomiskt förbättringsarbete
Kursdeltagarna ska visa färdighet och förmåga att
- använda metoder för att analysera och bedöma ergonomisk utformning av arbeten, arbetsplatser och miljön
- använda de metoder och analysmodeller som presenteras i kursen
- föreslå åtgärder för att förbättra arbetssituationen och hälsan för berörda individer med samtidigt beaktande av verksamhetens effektivitet
Kursdeltagarna ska visa värderingsförmåga och för hållningssätt genom att
- kritiskt granska, analysera och värdera vetenskaplig litteratur inom området
- analysera och värdera resultat från studier och analyser inom området samt sammanfatta resultaten både muntligt och skriftligt
- värdera åtgärder för att förbättra arbetsförhållanden och verksamhetens effektivitet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Helander, M, A Guide to Human Factors and Ergonomics, 2nd Edition, Boca Raton 2006, Taylor & Francis.
Wilson, J H; Corlett, E N (Editors), Evaluation of Human Work, 3rd Edition, Boca Raton 2005, Taylor & Francis.
Utdelat material och artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgift, seminariedeltagande samt granskning av forskningsartiklar.
Övriga krav för slutbetyg
Alla kursmoment genomförda och godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.