Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FHN3001 Ergonomi - en översikt 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FHN3001 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Ergonomin som disciplin
  • Fysisk arbetsmiljö
  • Kognitiv ergonomi
  • Arbetsorganisation
  • MTO
  • Produktivitetspåverkande faktorer
  • Ergonomiskt förbättringsarbete
  • Interventioner och interaktiv forskning

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att ge deltagarna kunskap och förståelse om ergonomiområdet och dess delområden. Detta omfattar definitioner, syfte samt arbetsformer i forskning samt praktiskt ergonomiarbete. Kursen inbegriper också arbetsmetoder för ergonomiskt förbättringsarbete. Kursens syfte är också att ge deltagarna fördjupade kunskaper och förståelse för ergonomins roll att befrämja individens säkerhet, hälsa och välbefinnande samt för verksamhetens effektivitet.

Kursdeltagarna ska visa kunskap och förståelse om

  • definitioner, teorier och modeller inom området
  • människans förutsättningar och behov
  • olika typer av ergonomiskt förbättringsarbete

Kursdeltagarna ska visa färdighet och förmåga att

  • använda metoder för att analysera och bedöma ergonomisk utformning av arbeten, arbetsplatser och miljön
  • använda de metoder och analysmodeller som presenteras i kursen
  • föreslå åtgärder för att förbättra arbetssituationen och hälsan för berörda individer med samtidigt beaktande av verksamhetens effektivitet

Kursdeltagarna ska visa värderingsförmåga och för hållningssätt genom att

  • kritiskt granska, analysera och värdera vetenskaplig litteratur inom området
  • analysera och värdera resultat från studier och analyser inom området samt sammanfatta resultaten både muntligt och skriftligt
  • värdera åtgärder för att förbättra arbetsförhållanden och verksamhetens effektivitet 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Helander, M, A Guide to Human Factors and Ergonomics, 2nd Edition, Boca Raton 2006, Taylor & Francis.
Wilson, J H; Corlett, E N (Editors), Evaluation of Human Work, 3rd Edition, Boca Raton 2005, Taylor & Francis.
Utdelat material och artiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Inlämningsuppgift, seminariedeltagande samt granskning av forskningsartiklar.

    Övriga krav för slutbetyg

    Alla kursmoment genomförda och godkända.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Mikael Forsman

    Forskarkurs

    Forskarkurser på CBH/Medicinteknik och hälsosystem