Studenter kommer att få möjlighet att lära sig om olika typer av externa medel. De kommer: att få insikt i hur det kan relatera till mål och strategi för en arbetsgivare (i det här fallet, en institution för högre utbildning), visas de olika metoderna för att söka efter finansieringsmöjligheter, diskutera bilda samarbetsrelationer med andra forskargrupper; diskutera karriärfördelar i samband med finansieringen. Dessutom ska studenten lära sig att bedöma förslag skrivna av sina kollegor, eftersom detta är en värdefull del för att förstå om processen.
FHN3009 Skriva forskningsansökningar 4,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator / kursansvarig för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenterna kommer att kunna:
- Beskriva och diskutera betydelsen av externa finansieringsmöjligheter
- Identifiera och kategorisera olika typer av finansiering
- Detalj de gemensamma kraven för (elektronisk) inlämning av förslag
- Skapa en projektbudget
- Planera, utveckla och skriva/redigera ett bidrag förslag
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI, på 50 % eller mer. (Andra behörighetskrav kan utformas).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Hackshaw, AK (2010) How to Write a Grant Application. Wiley-Blackwell, UK, pp. 144. ISBN: 978-1-4051-9755-7.
Utdelat material / Handouts and other literature
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenter anmäler sin verksamhet kontinuerligt som är övervakas kontinuerligt av läraren. Studenten måste också genomföra projektarbete som inkluderar att utveckla ett bidrag förslag, att arbeta ensam eller i en liten grupp, och att delta i utvärderingen av ett förslag från en annan elev eller grupp.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftliga korta förslag (grupparbete), deltagande i diskussionsgrupper och seminarier, samt utvärdering av ett kort förslag (grupparbete)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.