Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FHN3009 Skriva forskningsansökningar 4,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FHN3009 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenter kommer att få möjlighet att lära sig om olika typer av externa medel. De kommer: att få insikt i hur det kan relatera till mål och strategi för en arbetsgivare (i det här fallet, en institution för högre utbildning), visas de olika metoderna för att söka efter finansieringsmöjligheter, diskutera bilda samarbetsrelationer med andra forskargrupper; diskutera karriärfördelar i samband med finansieringen. Dessutom ska studenten lära sig att bedöma förslag skrivna av sina kollegor, eftersom detta är en värdefull del för att förstå om processen.

Lärandemål

Studenterna kommer att kunna:

  • Beskriva och diskutera betydelsen av externa finansieringsmöjligheter
  • Identifiera och kategorisera olika typer av finansiering
  • Detalj de gemensamma kraven för (elektronisk) inlämning av förslag
  • Skapa en projektbudget
  • Planera, utveckla och skriva/redigera ett bidrag förslag

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI, på 50 % eller mer. (Andra behörighetskrav kan utformas).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Hackshaw, AK (2010) How to Write a Grant Application. Wiley-Blackwell, UK, pp. 144. ISBN: 978-1-4051-9755-7.
Utdelat material / Handouts and other literature

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Studenter anmäler sin verksamhet kontinuerligt som är övervakas kontinuerligt av läraren. Studenten måste också genomföra projektarbete som inkluderar att utveckla ett bidrag förslag, att arbeta ensam eller i en liten grupp, och att delta i utvärderingen av ett förslag från en annan elev eller grupp.

    Övriga krav för slutbetyg

    Skriftliga korta förslag (grupparbete), deltagande i diskussionsgrupper och seminarier, samt utvärdering av ett kort förslag (grupparbete)

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Peta Sjölander

    Forskarkurs

    Forskarkurser på CBH/Medicinteknik och hälsosystem