FHN3015 Involvera äldre människor i teknikutveckling och design 7,5 hp

Syftet är att ge doktoranderna kunskap om olika vetenskapliga perspektiv på teknikutveckling för äldre människor och möjlighet att kritiskt reflektera över vad som kan vara effektivt, meningsfullt och hållbart för ett modernt äldreliv.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Planeras att ges i P3 2021.
Min/max 5/10 deltagare
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Varför gamla människor ska involveras i teknik och design - demografiska utmaningar
- Vad skiljer äldres krav och behov från yngre människors förhållande till teknikutveckling?
- Nyttan av att involvera äldre människor i forskningen
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha
- Förvärvat kunskap om tekniska och samhällsvetenskapliga perspektiv på frågan om teknikutveckling för äldre människor.
- Förmåga att kritiskt utvärdera hur äldre människors livserfarenheter kan vara en tillgång i innovationsprocesser.
- Reflekterat över en etiskt och socialt hållbar implementering av teknik i äldre människors liv.
Kursupplägg
Kursen ges via zoom. Större delen består av egna studier men tillfällen till individuell handledning finns i samband med examinationsuppgiften.
Kursen omfattar sju veckors arbete motsvarande 200 timmar och består av tre delar:
Den första delen involverar litteraturstudier som förberedelse inför ett digitalt fyra timmars seminarium. Kursdeltagare läser utvalda delar enligt kurskoordinatorernas rekommendation från referenslistan nedan. Några ytterligare inspirerande publikationer kan förekomma.
Den andra delen består av ett digitalt fyra timmars seminarium. Den första delen av detta seminarium inkluderar en föreläsning om varför gamla människor ska vara involverade i teknik och design och om det gör skillnad att involvera gamla människor i utveckling och design av teknik. Den andra delen är en designverkstad där deltagarna kommer att testa produktutveckling och design för äldre användare.
Den tredje delen består av ett obligatoriskt och individuellt arbete motsvarande åtta veckors halvtidsstudier om temat: Fördelen med att involvera äldre i forskning och design. Kursdeltagarna kommer att relatera kursinnehållet till sitt eget uppsatsarbete och skriva en vetenskaplig text som kan publiceras i en vetenskaplig tidskrift eller vara en del av doktorandplanen. Resultatet kommer att presenteras vid ett digitalt seminarium. Kursdeltagarna kommer också att kommentera varandras arbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Digital plattform för att läsa artiklar och skriva texter.
Kontakta examinator / kursansvarig för information.
Kurslitteratur
Coleman, R., Lebbon, C., Clarkson, J. & Keates, S. (2003) From margins to mainstream. In Coleman et al: Inclusive Design. Design for the Whole Population. Springer, page 1-25.
Essén A & Östlund, B. Laggards as Innovators? Old Users as Designers of New Services & Service Systems. International Journal of Design 2011, Vol. 5 No. 3, pp. 89-98.
Oudshoorn, N. & Pinch, T. (eds.) 2003, How Users Matter, The Co-construction of Users and Technology, Cambridge, MA, US. Recommended readings are the Introduction chapter and chapter 3.
Peine, A., Rollwagen, I, & Neven, L. The rise of the “innosumer” – Rethinking older technology users. Technological Forecasting & Social Change 82 (2014) 199–214
Tillkommer förslag på bokkapitel som publiceras 2021.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP1 - Uppsats, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
En godkänd kurs ger 7,5 hp och består av aktivt deltagande i förberedda seminarier och en uppsats. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt och måste uppgå till minst 80 % för godkänt.
.
Övriga krav för slutbetyg
Presentation av en individuell skriftlig uppgift relaterat till studenternas egen avhandling och kommentar på annan deltagares skriftliga uppgift.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb FHN3015Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen genomförs på engelska. Kurslitteraturen är på engelska.
Ges on line våren 2021.