Kursen omfattar en mängd olika ämnen som är nödvändiga för att ge en doktorand de kunskaper och färdigheter som krävs för att självständigt arbeta som forskare. Innehållet är uppdelat i tre moduler enligt följande:
M1) Utgångspunkten i forskning
Modul M1 består av en allmän introduktion och allmän forskningsmetodik. Inledningen omfattar de stora faserna i en doktorsavhandling: bakgrundsstudie, litteraturstudie, av detaljerade formuleringsproblemet, genomförande, att publicera (konferenser, tidskrifter, böcker). Det omfattar också allmän forskningsmetodik samt specifika aspekter av forskarutbildningen, inklusive förhållandet mellan elev och handledare och riktlinjer för att uppfylla en individuell studieplan. Denna del av kursen bidrar till målen 1.1, 1.2.
M2) Skrivande och presentationsteknik för doktorander
Modul M2 har tre delar. Dess första del ger allmänna riktlinjer och konkreta förslag om konsten att skriva vetenskapliga artiklar. Stora delar av ett papper kommer att studeras inklusive: introduktion, problem formulering/ krav, relaterat arbete, forskningspresentation, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Olika teman kommer att omfattas, t.ex. koncept, att presentera experimentella resultat i artikler, teoretiskt arbete, metodik, etc. Källor till information om stora konferenser och tidskrifter kommer att beaktas och deras förväntningar och normer kommer att diskuteras. Inlämning av kompletterande information till tidskriftsartiklar, i syfte att lätta replikering av vetenskapliga resultat, kommer att exemplifieras. Denna del ger också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att skriva omdömen om vetenskapliga artiklar. Denna del av kursen bidrar till målen 2.1, 2.2, 2.3, 2.4.
Den andra delen av denna modul omfattar konsten att ge tekniska presentationer. Den vanligaste sätten att formattera bilderna och att förmedla informationen till publiken kommer att ses över. Typiska sätt att organisera en konferens presentation kommer att diskuteras bland annat: Titel, problembeskrivning, Motivation, färdplan, bakgrund, tidigare arbete, innovation och bidrag, Experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Denna del av kursen bidrar till målet 2,4.
Den tredje delen av denna modul ger information om källor till extern finansiering och riktlinjer skriva projektansökningar. Instruktioner för att utveckla omfattande ansökningar om finansiering och presentera dem för omvärlden i ett format som är erkänt och accepterat kommer att erbjudas. Denna del ger också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att skriva omdömen om ansökningar om finansiering. Denna del av kursen bidrar till målen 2.2, 2.5.
M3) Forskningsetik
Denna modul omfattar de viktigaste aspekterna av forskningsetik, inklusive utformningen och genomförandet av forskning som avser försök på människor och djur, olika aspekter av vetenskaplig oredlighet (t.ex. bedrägeri, tillverkning av data och plagiat), liksom etiska koder och yrkesetik. Denna del av kursen bidrar till målen 3.1, 3.2.