Hoppa till huvudinnehållet

FIL3606 Konsten att forska som doktorand 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FIL3606 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen omfattar en mängd olika ämnen som är nödvändiga för att ge en doktorand de kunskaper och färdigheter som krävs för att självständigt arbeta som forskare. Innehållet är uppdelat i tre moduler enligt följande:

M1) Utgångspunkten i forskning
Modul M1 består av en allmän introduktion och allmän forskningsmetodik. Inledningen omfattar de stora faserna i en doktorsavhandling: bakgrundsstudie, litteraturstudie, av detaljerade formuleringsproblemet, genomförande, att publicera (konferenser, tidskrifter, böcker). Det omfattar också allmän forskningsmetodik samt specifika aspekter av forskarutbildningen, inklusive förhållandet mellan elev och handledare och riktlinjer för att uppfylla en individuell studieplan. Denna del av kursen bidrar till målen 1.1, 1.2.

M2) Skrivande och presentationsteknik för doktorander
Modul M2 har tre delar. Dess första del ger allmänna riktlinjer och konkreta förslag om konsten att skriva vetenskapliga artiklar. Stora delar av ett papper kommer att studeras inklusive: introduktion, problem formulering/ krav, relaterat arbete, forskningspresentation, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Olika teman kommer att omfattas, t.ex. koncept, att presentera experimentella resultat i artikler, teoretiskt arbete, metodik, etc. Källor till information om stora konferenser och tidskrifter kommer att beaktas och deras förväntningar och normer kommer att diskuteras. Inlämning av kompletterande information till tidskriftsartiklar, i syfte att lätta replikering av vetenskapliga resultat, kommer att exemplifieras. Denna del ger också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att skriva omdömen om vetenskapliga artiklar. Denna del av kursen bidrar till målen 2.1, 2.2, 2.3, 2.4.
Den andra delen av denna modul omfattar konsten att ge tekniska presentationer. Den vanligaste sätten att formattera bilderna och att förmedla informationen till publiken kommer att ses över. Typiska sätt att organisera en konferens presentation kommer att diskuteras bland annat: Titel, problembeskrivning, Motivation, färdplan, bakgrund, tidigare arbete, innovation och bidrag, Experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Denna del av kursen bidrar till målet 2,4.
Den tredje delen av denna modul ger information om källor till extern finansiering och riktlinjer skriva projektansökningar. Instruktioner för att utveckla omfattande ansökningar om finansiering och presentera dem för omvärlden i ett format som är erkänt och accepterat kommer att erbjudas. Denna del ger också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att skriva omdömen om ansökningar om finansiering. Denna del av kursen bidrar till målen 2.2, 2.5.

M3) Forskningsetik
Denna modul omfattar de viktigaste aspekterna av forskningsetik, inklusive utformningen och genomförandet av forskning som avser försök på människor och djur, olika aspekter av vetenskaplig oredlighet (t.ex. bedrägeri, tillverkning av data och plagiat), liksom etiska koder och yrkesetik. Denna del av kursen bidrar till målen 3.1, 3.2.

Lärandemål

Syftet med kursen är att förbereda doktorander för deras yrkeskarriär. Efter avslutad kurs ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som forskare i enlighet med KTH: s mål för forskarutbildningen. Dessa inkluderar:

1. Kunskap och förståelse
Studenten ska:
1.1 Visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse för forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet.                                                                                                                  
1.2 Visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet.

2. Färdighet och förmåga
Studenten ska:
2.1 Visa förmåga att utföra vetenskaplig analys och syntes samt att utföra självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
2.2 Visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och att granska och värdera sådant arbete.
2.3 Visa sin förmåga att genom egen forskning bidra till kunskapsutvecklingen.
2.4 Visa förmåga att presentera och diskutera forskning och forskningsresultat muntligt och skriftligt med auktoritet i dialog med vetenskapssamhället.                                                                                                                                         2.5 Visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.

3. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska:
3.1 Visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar.
3.2 Visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Alla antagna studenter i ICT: s doktorandprogramm är behöriga att ta denna kurs.Godkända doktorander från andra KTH skolor är också behöriga till denna kurs. Det rekommenderas att ta kursen i början av forskarutbildningen.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

The material will be provided in class.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I undersökningen ingår följande:
- Tre skriftliga rapporter relaterade till M1
- En skriftlig vetenskaplig uppsats
- En översyn av annan students vetenskaplig uppsats
- En muntlig presentation
- Aktiv närvaro i minst två muntliga presentationssessioner
- En skriftlig ansökan om finansiering
- Översyn av annan students ansökan om finansiering
- En skriftlig rapport relaterade till M3

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänd skall alla punkter som anges i undersökningen vara klara.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Elena Dubrova (dubrova@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Elektronik och inbyggda system