Kursen ger en översikt av material och materialforskning inom kärnkraft, bränsleceller, superkapacitorer, termoelektriska tillämpningar, solceller, solvärme och andra förnyelsebara energikällor. Dessutom kommer kursen ge inblick i material med tillämpning inom energiöverföring, ett möjligt framtida vätesamhälle, nanoteknik i energiforskning och avancerade synkrotron- och neutronbaserade materialkarakteriseringsmetoder.
FIM3001 Material för energitillämpningar 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FIM3001 (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att ge en överblick av material och materialforskning som har tillämpning inom energiproduktion och med tyngdpunkt på förnyelsebara energikällor. Kursen syftar också till att ge studenten erfarenhet av samarbete med studenter med varierande bakgrund och nationalitet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Studenten ska vara doktorandstuderande inom materialvetenskap/fysik/kemi.
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsningsanteckningar, Internet-siter och vetenskapliga tidskrifter.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Gruppuppgifter som redovisas muntligt under kursens gång och individuell skriftlig uppgift som lämnas in av varje student efter kursens slut
Betygsskala: Godkänd / Underkänd
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.