Kursen är obligatorisk för forskarstuderande inom forskarutbildningsämnet Teknikvetenskapens lärande och kommunikation. Kursen ger en introduktion i några vanliga teoretiska och metodologiska ansatser i teknikvetenskaplig forskning. Inom ramen för kursen ges en överblick över det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Moment 1: Teknikvetenskapens idéhistoria 2,5 hp.
Det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Vetenskapsteoretiska klassiker.
Moment 2: Teknikvetenskapens teori och metod, 5 hp
Forskningsprocessen (akademi/industri, teknikförstärkt lärande, kulturella aspekter)
Kvalitativ och kvantitativa aspekter på forskningsmetoder som t ex enkätstudier, intervjustudier, textanalys, observationsstudier, etnografiska studier, fallstudier.
Aktions/Designbaserad forskning
Forskningsetik
Exemplifiera och redogöra för några av utvecklingslinjerna i det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Redogöra för och jämföra huvuddragen i några av de klassiska vetenskapsteorierna.
Identifiera några vanliga forskningsansatser och reflektera kring styrkor och svagheter i dessa ansatser.
Kunna formulera en egen forskningsplan inklusive etiska överväganden och motivera vald forskningsansats genom att relatera till perspektiv och ansatser som presenteras i kursen.
Formulera konstruktiv kritik/feedback till andra doktorander (presentationer och projekt)
Seminarier och föreläsningar.
Antagen till forskarutbildning
Ingen information tillagd
Ingen information tillagd
Cohen, L; Manion, L; Morrison, K. (2011). Research Method in Education. Routledge
Latour, B (1987). Science in Action, How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge Mass. Cambridge University Press
Kuhn, T (1996). The Structure of Scientific Revolutions. 3rd Edition. The University of Chicago Press; Chicago and London.
Marshall, C. & Rossman, G (2006). Designing Qualitative Research. 4th Edition. Sage
samt ett urval artiklar/texter enligt överenskommelse med kursledningen.
P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd på alla moment
Ingen information tillagd
Ingen information tillagd
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb FLF3002Ingen information tillagd
Forskarnivå
Ingen information tillagd
Kristina Edström (kristina@kth.se)