Seminarier och föreläsningar.
FLF3002 Teknikvetenskapens vetenskapsteori och idéhistoria 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Moment 1: Teknikvetenskapens idéhistoria 2,5 hp.
Det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Vetenskapsteoretiska klassiker.
Moment 2: Teknikvetenskapens teori och metod, 5 hp
Forskningsprocessen (akademi/industri, teknikförstärkt lärande, kulturella aspekter)
Kvalitativ och kvantitativa aspekter på forskningsmetoder som t ex enkätstudier, intervjustudier, textanalys, observationsstudier, etnografiska studier, fallstudier.
Aktions/Designbaserad forskning
Forskningsetik
Lärandemål
Exemplifiera och redogöra för några av utvecklingslinjerna i det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Redogöra för och jämföra huvuddragen i några av de klassiska vetenskapsteorierna.
Identifiera några vanliga forskningsansatser och reflektera kring styrkor och svagheter i dessa ansatser.
Kunna formulera en egen forskningsplan inklusive etiska överväganden och motivera vald forskningsansats genom att relatera till perspektiv och ansatser som presenteras i kursen.
Formulera konstruktiv kritik/feedback till andra doktorander (presentationer och projekt)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Cohen, L; Manion, L; Morrison, K. (2011). Research Method in Education. Routledge
Latour, B (1987). Science in Action, How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge Mass. Cambridge University Press
Kuhn, T (1996). The Structure of Scientific Revolutions. 3rd Edition. The University of Chicago Press; Chicago and London.
Marshall, C. & Rossman, G (2006). Designing Qualitative Research. 4th Edition. Sage
samt ett urval artiklar/texter enligt överenskommelse med kursledningen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på alla moment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.