Seminarier och föreläsningar.
FLF3002 Teknikvetenskapens vetenskapsteori och idéhistoria 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3002 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Moment 1: Teknikvetenskapens idéhistoria 2,5 hp.
Det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Vetenskapsteoretiska klassiker.
Moment 2: Teknikvetenskapens teori och metod, 5 hp
Forskningsprocessen (akademi/industri, teknikförstärkt lärande, kulturella aspekter)
Kvalitativ och kvantitativa aspekter på forskningsmetoder som t ex enkätstudier, intervjustudier, textanalys, observationsstudier, etnografiska studier, fallstudier.
Aktions/Designbaserad forskning
Forskningsetik
Lärandemål
Exemplifiera och redogöra för några av utvecklingslinjerna i det globala vetenskapssamhällets framväxt.
Redogöra för och jämföra huvuddragen i några av de klassiska vetenskapsteorierna.
Identifiera några vanliga forskningsansatser och reflektera kring styrkor och svagheter i dessa ansatser.
Kunna formulera en egen forskningsplan inklusive etiska överväganden och motivera vald forskningsansats genom att relatera till perspektiv och ansatser som presenteras i kursen.
Formulera konstruktiv kritik/feedback till andra doktorander (presentationer och projekt)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på alla moment
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.