Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FLF3014 Integrering av vetenskapliga och samhälleliga behov genom Design thinking 4,5 hp

Denna doktorandkurs drivs av Openlab - ett samarbete mellan KTH, KI, Södertörn, och SU.

Läs mer om kursen på Openlabs sida https://openlabsthlm.se/phd-course/

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande

Anmälningskod

60796

Rubriker med innehåll från kursplan FLF3014 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen handlar om hur Design thinking kan användas för förändringsarbete och innovation i den vetenskapliga miljön och i det omgivande samhället.

Kursen innehåller följande tre moment:
Moment 1 – Introduktion till Design thinking (0.5 hp): En orientering i Design thinking teori och processmetodologi inklusive kritiska perspektiv på Design thinking.
Moment 2 – Praktisk tillämpning av Design thinking som stöd i förändringsarbete (0.5 hp): Upplevelsebaserat lärande i grupp där studenterna arbetar med ett antal generiskt formulerade samhällsutmaningar med Design thinking-processen och redskap relaterat till den.
Moment 3 – Design thinking och innovation inom forskning (3.5 hp): Design thinking i relation till studentens forskarstudier. Studenten identifierar hur Design thinking kan användas för att höja kvalitén och samhällsrelevansen i sina forskningsprojekt, samt undersöker hur forskningen skulle kunna omsättas i reell samhällsnytta efter avslutade forskarstudier

Lärandemål

Studenten skall vid avslutad kurs kunna:

  1. visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används. (moment 1)
  2. identifiera relevanta frågeställningar i ett problemkomplex och använda verktyg för att kommunicera sin kompetens och samverka med andra i tvärdisciplinära sammanhang (moment 2)
  3. visa fördjupad förståelse för vilka samhällsutmaningar forskningsprojektet svarar mot samt hur forskningen kan bidra till samhällsnytta. (moment 3)
  4. visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap (moment 3)
  5. visa förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling (moment 3)

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Pågående forskarstudier

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Dorst, K. (2011) The core of ´design thinking´ and its application. Design studies 32 (6), 521-532.

Lindberg, T., Meinel, C. & Wagner, R. (2011) Design thinking: A fruitful concept for it development? New York: Springer Publishers

Plattner, H., Meinel, C & Leifer, L. (2012) Design thinking Research.  (p. 10)  Design thinking methodology at work: Semi-automated interactive recovery. New York: Springer Publishers

Stanford University. Bootcamp Bootleg. Stanford C-School

Welsh, M.A. & Dehler, G.E. (2013) Combining critical reflection and design thinking to develop integrative learners. Journal of Management Education. Sage Publications.

Litteraturen kommer att kompletteras med diverse forskningsartiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i moment 1 och 2.
Individuell skriftlig examination i moment 3.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jens Hemphälä, hemphala@kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande