Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FLF3015 Högre utbildning i samtida och historiska perspektiv 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3015 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Universitetens och högskolesystemens historiska utveckling. Den högre utbildningens policy, ledning och styrning. Forskningsfältet högre utbildning. Global högskole- och forskningspolitik.

Lärandemål

Syftet med kursen är att introducera forskningsområdet högre utbildning och ge en introduktion till några betydande teman inom detta område, bl.a. policy, styrning, organisation, kultur, profession.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera idéer kring universitetets natur och dess roll i samhället, och resonera om hur dessa utvecklats över tid
  • analysera olika förväntningar på högre utbildning och forskning, samt ge exempel på universitetens respons i ljuset av förutsättningarna
  • reflektera över högre utbildning som forskningsobjekt, och reflektera över sin egen forskning i ljuset av kursens teman
  • kommentera på andras texter och reflektera över seminarieformen som metod för lärande

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildning i första hand inom ämnena teknik och lärande eller historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, och i andra hand näraliggande ämnen.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänd kurs krävs även aktivt förberett deltagande vid seminarierna.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande