Kursen är en introduktion för doktorander till doktorandprogrammen på Skolan för industriell teknik och management, ITM, vid Kungliga tekniska högskolan, KTH. I kursen förklaras relevanta rutiner och processer för doktorandprogrammen och ansvar och roller för doktorander och handledare klargörs. Kursen orienterar doktorander i de olika typer av forskning som bedrivs vid ITM:s olika avdelningar och ger dem grundläggande insikt i de olika vetenskapliga perspektiven och forskningsmetoder som används. Genom aktiv medverkan tillägnar sig doktoranderna grundläggande kunskaper om och förmåga att granska, skriva, publicera och kommunicera vetenskap. Kursen tar också upp hållbarhet, jämställdhet, mångfald och forskningsetik i relation till doktorandstudierna. Slutligen ger kursen doktoranderna möjligheten att presentera och diskutera det egna avhandlingsarbetet, med särskild betoning på forskningsdesign och övergripande avhandlingsplanering.
FLF3019 Introduktion till forskarstudier vid Skolan för Industriell teknik och management 6,0 hp
Kursen är en introduktion för doktorander till doktorandprogrammen på ITM. I kursen orienteras doktorander bland annat i de olika typer av forskning som bedrivs på ITM, grundläggande vetenskapsteori och metodik, processer och rutiner relevanta för ITM:s doktorandprogram, doktoranders och handledares roller och ansvar, och hållbarhet, jämställdhet, mångfald och forskningsetik i relation till doktorandstudier.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
OBS! Kursen startar tisdag 23 januari, 2024 (slutar 23 april 2024)
Kursanmälan är öppen, för anmälan kontakta phdsupport@itm.kth.se ange ditt namn och personnummer samt kursnummer
För frågor angående kursen kontakta kursansvarig Linda Söderlindh (lindasod@kth.se)
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-02-06 programstuderande
Anmälningskod
60691
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva rutiner och processer för doktorandstudier vid KTH, särskilt avseende doktorandutbildningar vid ITM
- Kritiskt reflektera över rollen som doktorand och handledarens roll
- Förklara vad det innebär att forska i det egna forskningsfältet
- Beskriva de olika typerna av forskning som bedrivs på ITM och kunna förstå och diskutera de olika vetenskapliga metoderna som används
- Formulera en beforskningsbar forskningsfråga
- Utveckla en individuell forskningsplan för sitt avhandlingsprojekt
- Göra forskningsetiska bedömningar
- Relatera den egna akademiska verksamheten till jämställdhet, mångfald och hållbarhet
- Kommunicera egen forskning till olika publiker
- Förklara hur det vetenskapliga publiceringssystemet fungerar och ha grundläggande kunskap om och förmåga att skriva en vetenskaplig artikel
- Kritiskt granska, värdera och konstruktivt kommentera akademiska texter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarstudier
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Processer och rutiner, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Avhandlingsdesign, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Forskningsetik, författarskap, hållbarhet och JML, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL4 - Avhandlingsgranskning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL5 - Forskningspresentation, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL6 - ISP, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.