Konkret ska studenten efter avslutad kurs känna till de viktigaste ingredienserna i den vetenskapliga kommunikationens struktur och hur dessa kan användas för att förbättra studentens egen publiceringsstrategi.
FLI3116 Vetenskaplig publicering, information retrieval och bibliometri 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLI3116 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Ges endast om resurser finns. Kan ges speciellt på beställning om så önskas.
Kursen ges på KTHs bibliotek, Campus Valhallavägen, Osquars backe 31.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
*redogöra för den vetenskapliga kommunikationens historiska och nutida strukturering
*beskriva och kritiskt analysera olika publiceringsmodeller utifrån ett ämnesspecifikt perspektiv
*redogöra för och kritiskt diskutera grundläggande bibliometriska metoder för utvärdering och beskrivning av forskning.
*redogöra för och kritiskt diskutera olika utvärderings- och rankningssystem av forskning i ett ingenjörsvetenskapligt perspektiv
*beskriva uppbyggnad, indexering och strukturering i vetenskapliga referensdatabaser
*tillämpa ett antal kända algoritmer inom informationsuppfångning
*utnyttja relevanta verktyg för behandling av resultaten, och
*tillämpa god citeringssed.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Påbörjade doktorandstudier vid KTH. Undantag kan medges efter särskild överenskommelse. Forskarstuderande vid KTH äger dock företräde.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista anslås på kursens webbsida före kursstart.
Dessutom tillkommer relevant litteratur beroende på valda inlämningsuppgifter.
Bibliografi i urval:
- W Glänzel,”Bibliometrics as a research field: A course on theory and application of bibliometric indicators”, 2003
http://nsdl.niscair.res.in/bitstream/123456789/968/1/Bib_Module_KUL.pdf
- FredrikÅström m.fl., Celebrating scholarly communication studies : A Festschrift for Olle Persson at his 60th Birthday, 2009
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:232838
- Anne-Wil Harzing, The Publish or Perish Book
- H. F. Moed, Citation analysis in research evaluation, Information science and knowledge management, 1568-1300 ; 9 (Dordrecht: Springer, 2005).
- Manning m.fl, Introduction to Information Retrieval (Cambridge:CUP, 2008).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Krav för betyget godkänt på kursen är godkänt på momentet XUPP 3,0 poäng, vilket manifesteras genom att uppfylla kraven som ställs i följande punkter:
1. Aktivt deltagande i seminarier med diskussion och presentation av egna eller andras resultat
2. Godkända skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter, och
3. Närvaro vid de obligatoriska kursmomenten.
OBS! Övnings- och inlämningsuppgifter göras individuellt; grupparbete tillåts inte.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.