Kursen innehåller en obligatorisk samt en valbar litteraturdel om kvalitativ metod. Den valbara litteraturdelen avser att möjliggöra för doktoranden att skapa sig en grund för en senare fördjupning inom en viss metodinriktning. Tanken är att denna grund skall knytas till respektive avhandlingsprojekt. De olika metodinriktningarna som nämnts ovan kommer att beskrivas och diskuteras med hjälp av forskare som har ingående kunskaper kring dessa. Kursen bygger på diskussioner/uppgifter i grupp samt självständigt arbete som visar på förmåga att syntetisera kunskap från flera olika källor.
FME3515 Kvalitativa metoder 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till at ge studenterna en översikt av de mest vanliga inriktningarna vad gäller kvalitativ metod inom området industriell organisation och ledning. Metodinriktningar som kommer att behandlas på kursen är följande: Aktionsforskning, deltagande observation, feministisk metod, textanalyser, etnografier, critical incidents samt olika former av kvalitativa intervjuer. I kursen kommer även kopplingar mellan övergripande kunskapssyn med metod och analys att diskuteras. Efter avslutad kurs skall studenten ha förmåga att:
- i praktisk forskning hantera kopplingen mellan kunskapssyn, forskningsfråga, syfte, empiriinsamling samt analys,
- redogöra för olika kvalitatativa metodinriktningar
- muntligt och skriftligt kunna visa på ett reflexivt förhållningssätt rörande metodfrågor.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänt aktivt deltagande på föreläsningar/seminarier. Godkända inlämningsuppgifter i form av metodkapitel som kopplar samman kunskapssyn, forskningsfråga, syfte, empiriinsamling samt analys.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.