Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FME3519 Marknadskommunikation 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FME3519 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

 Kursen ska ge studenten följande:

  1. En uppfattning av marknadskommunikationens roller och tillämpningar inom undervisning och forskning.
  2. En genomgång av forskningslitteraturen och undervisningsfall som inbegriper planering, utveckling och värdering av marknadskommunikationskampanjer.
  3. En undersökning av hur forskarna har bedömt hur marknadskommunikation fungerar, hur detta kan mätasi termer av effekt och betydelse för kreativitet och relevant val av medier. 

Lärandemål

Efter kursen kommer deltagaren att kunna följande:

  1. Ha tillgodogjorts sig minst tre klassiska artiklar ur litteraturen om marknadskommunikation och fått en grundlig presentation av ytterligare ett antal av dessa.
  2. Definiera och tolka innebörden av integrerad marknadskommunikation (Integrated Marketing communication, IMC) i samband med de fyra icke-personliga verktygen för marknadskommunikation, både strategiskt och taktiskt, och använda denna tolkning för att kunna bedöma problem i fallstudier.
  3. Värdera, jämföra och kontrastera utvalda enskilda komponenter i en kommunikationsmix i fallstudier.
  4. Ha lärt sig och tillämpat en del av de grundläggande aspekterna i att lära ut marknadskommunikation i fallstudier för att kunna bygga vidare på och tillämpa dessa färdigheter.
  5. Förstå kommunikationsteori och hur den kan tillämpas på utvecklingen av marknadskommunikationskampanjer samt demonstrera sin förståelse genom att bedöma problem och frågor kring marknadskommunikation vid seminarier.
  6. Påbörja arbetet på en publicerbar artikel om en aspekt av marknadskommunikation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildningen.

Rekommenderade förkunskaper

Antagen till forskarutbildningen inom industriell ekonomi och organisation.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Amabile, Teresa M., (1998) “How to kill creativity”Harvard Business ReviewSeptember-October 77-87.

Ambler, Tim and John H. Roberts (2008) “Assessing Marketing Performance: don't settle for a silver metric”Journal of Marketing Management 24 (7/8): 733-750

Berthon Pierre Leyland Pitt and Colin Campbell (2008) “Ad Lib: when customers create the Ad”California Management Review50 (4): 6-30.

Carol Felker Kaufman, Paul M. Lane and Jay D. Lindouist (1991) “Exploring More than 24 Hours a Day: A Preliminary Investigation of Polychronic Time Use”Journal of Consumer Research 18: 392-401

Friestad, Marian and Peter Wright (1994) “The Persuasion Knowledge Model: How People Cope with Persuasion Attempts”Journal of Consumer Research21 (1): 1-31

Haley, Russell I and Allan L Baldinger (2000) “The ARF Copy Research Validity Project” Journal of Advertising Research40 (6): 114-135

Krugman, Herbert E (1984) “Why Three Exposures may be Enough”Journal of Advertising Research24 (4): 15-19.

McCracken, Grant (1989) “Who Is the Celebrity Endorser? Cultural Foundations of the Endorsement Process“Journal of Consumer Research16 (3): 310-321

Mueller, Barbara (1987) “Reflections of Culture: an analysis of Japanese and American advertising appeals”Journal of Advertising Research, 27 (3) 51-59

Pasadeos, Yorgo, Joseph Phelps and Aimee Edison (2008) “Searching For Our "Own Theory In Advertising" An Update Of Research Networks”Journalism & Mass Communication Quarterly85 (4): 785-806

Vaughan, Richard (1980) “How Advertising Works: a planning model”Journal of Advertising Research20 (5): 27-33

Wackman Daniel B. Salmon Charles T. and Salmon Caryn C. (1986/7) "Developing an advertising agency-client relationship"Journal of Advertising Research26 (6): 21-28.

Webster, Jane and Richard T Watson (2002) “Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review”MIS Quarterly26 (2): pxiii-xxiii

Cases:

Arnold Communications [HBS 9-899-083]

Burberry [HBS 9-504-048]

Dove: Evolution of a Brand [HBS 9-508-047]

Mini USA: Finding a New Advertising Agency (A) [HBS 9-508-041]

Obama and the Power of Social Media and Technology [Stanford]

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

Ingen information tillagd

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Esmail Salehi-Sangari (ess@indek.kth.se), +46 8 790 74 88

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation