- Du får en introduktion till grundläggande metoder och mätning av forskning, bland annat vetenskapliga metoder, forskningsutformning, mätning av forskning inom företagsledning och management i allmänhet och akademisk forskning om marknadsföring i synnerhet.
- Du får en grund för att bedriva forskning och publicera dina resultat i form av en uppsats eller tidskriftsartiklar.
- Du får en funktionell insikt i vad som krävs för att bedriva publicerbar forskning.
- Du får en praktisk "försmak" av att bedriva forskning som du sedan beskriver i skrift och lämnar till en refereegranskad akademisk tidskrift.
- Du får höra från redaktörer och granskare av vetenskapliga tidskrifter vad dessa letar efter i en publicerbar uppsats.
FME3520 Utforma ett publicerbart papper för vetenskapliga tidskrifter 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen kommer att ges den 10-14 sepbember 2012. OBS! Den är platsbegräsad till 20 platser.
För att anmäla dig till kurser, v g maila Professor Esmail Salehi-Sanagri (ess@indek.kth.se).
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna ha kunskap om:
- hur vetenskapliga tidskrifter fungerar
- bedömningskriterier för publicering av vetenskapliga artiklar
- vad "bidrag till kunskap” är
- review-förfarande för publicering av vetenskapliga artiklar
- hur man utformar en publicerbar artikel
- Första instansrättens idéer
- hur artiklar struktureras
- hur idéer och artiklar kan testas
- vad redaktöreroch reviewers söker i en publicerbar artikel
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildningen.
Rekommenderade förkunskaper
Antagen till forskarutbildningen inom industriell ekonomi och organisation.
Utrustning
Kurslitteratur
Books
Alreck P.L., & Settle R.B. (1995). The survey research handbook (2nd ed.). Chicago: Irwin.
American Psychological Association. (1994). Publication manual of the American Psychological Association (4th ed.). Washington, D.C.: American Psychological Association.
Blalock, H.M., Jr.(Ed.) (1985).Causal models in the social sciences (2nd ed). New York: Aldine De Gruyter.
Bruning, J.L. & Kintz, B.L. (1987). Computational handbook of statistics (3rd ed.). Glenview: Scott, Foresman & Co.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). New Jersey: Erlbaum.
Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Cook, T.D., & Campbell, D.T. (1979). Quasi-experimentation: Design and analysis issues for field settings. Boston: Houghton Mifflin.
Festinger, L., & Katz, D. (Eds.) (1966). Research methods in the behavioral sciences. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Gibaldi, J. (1995). MLA handbook for writers of research papers (4th ed.). New York: The Modern Language Association of America.
Hair, J.F., Jr., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black W.C. (1995). Multivariate data analysis (4th ed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Huck, S.W., & Cormier, W.H. (1996). Reading statistics and research (2nd ed.). New York: HarperCollins.
James, L.R., Mulaik, S.A., & Brett, J.M. (Eds.)(1982).Causal Analysis: Assumptions, models, and data. Beverly Hills: Sage.
Kaplan, A. (1964). The conduct of inquiry. San Francisco: Chandler.
Kerlinger, F.N. (1986). Foundations of behavioral research (3rd ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston.
King, Stephen. (2000) On Writing: A Memoir of the Craft, London, UK: Hodder and Stoughton, New English Library
Kirk, R.E. (1982). Experimental Design: Procedures for the behavioral sciences (2nd ed.). Belmont: Wadsworth.
Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw- Hill.
Pedhazur, E.J., & Campbell, D.T. (1991). Measurement, design, and analysis: An integrated approach. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Rudestam, K.E., & Newton, R.R. (1992). Surviving your dissertation: A comprehensive guide to content and process. Newbury Park: SAGE Publications.
Turabian, K.L. (1996). A manual for writers of term papers, theses, and dissertations (6th ed.). Chicago: The University of Chicago Press.
Suggested Journal Articles
Carman, J.M., "Consumer perceptions of service quality: An assessment of the SERVQUAL dimensions,"Journal of Retailing, 66, 1, (1990), 33-55.
Churchill, G.A., "A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs.,"Journal of Marketing Research, 16, Feb, (1979), 64-73.
Cronbach, L.J., "Coefficient alpha and the internal structure of tests,"Psychometrika, 16, 3, September, (1951), 297-333.
Parasuraman, A., V.A. Zeithaml and L. L. Berry, "SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality,"Journal of Retailing, 64, 1, Spring, (1988), 12-40.
Pitt, L.F., Watson, R.T., and Kavan, B.C. (1995)Service Quality–A Measure of Information Systems Effectiveness.MIS Quarterly, 19, 2 (June), 173–187
Berthon, P.R., Pitt, L.F., Ewing, M.T., and Carr, C. (2002) Potential Research Space In MIS: A Framework For Replication, Extension And Generation,Information Systems Research, 13, 4 (December), 416-427.
Coudounaris, D., Kvasova, O., Leonidou, L.C., Pitt, L.F., and Nel, D. (2009) Fifteen Good Years: An Analysis of Publications in Management International Review,Management International Review, 49, 5, 671-684
Pitt, L.F. (2008) “Paul Erdös, Kevin Bacon and I: In praise of co-authorship”,International Journal of Advertising, 27, 2
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.