FME3534 Klassiker i industriell ekonomi 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Planerad till början av februari 2015. Anmälan till kursen till jan.forslin@indek.kth.se
Max antal deltagare: 10 st
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursen utgörs av ett tiotal seminarier, där grundläggande arbeten inom området industriell ledning skall behandlas.
Varje bidrag kommer att analyseras i termer av:
Vilken är problemställningen?
Vilken är den ledande idén?
Vilken är den sociala, ekonomiska, tekniska kontexten?
Vilka element kan identifieras i lösningen?
Vilken evidens?
Problematiska sidor?
Vad kan man säga om den underliggande människosynen?
Hur ser man på ledarskap?
Sist men inte minst: Har detta någon implikation på den egna forskningen – vilken?
Utgångspunkten är industrialismens vagga i det sena 1700-talet med Adam Smith och kursen slutar i dagens Lean Production – om inte något ytterligare dyker upp. Betoningen ligger på idéer och värderingar, mindre på praktisk tillämpning. Förvånansvärt många av de historiska tankegångarna lever kvar i en eller annan form och åberopas ofta i debatten om det postindustriella värdeskapandet. Vi skall försöka identifiera de mest centrala idéerna och som nu ses som klassiker. Klassificeringen nedan kan diskuteras och är ofullständig.
Tidig industrialism – mantidsproduktivitet
- Arbetsdelningen: Adam Smith, Charles Babbage
Mogen industrialism – den tekniska potentialen
- Rationaliseringsrörelsen: Fredrick Taylor, Frank Gilbreth, Henry Gantt, Henry Ford m.fl.
Senindustrialism – den mänskliga potentialen
- Hawthorne
- Human Relations: Maslow, McGregor, Herzberg
- Sociotekniska system
- Kvalitetsrörelsen: Deming m.fl.
- Lean Production
Postindustrialism
- Processledning: Hammer & Champy
Med flera riktningar
Kursinnehåll
Målet med denna kurs är
- att ge historisk kunskap om hur de huvudsakliga tanketraditionerna har utvecklats, och
- en förståelse för hur samspelet mellan olika krafter formar den industriella praktiken.
- En mer spekulativ avslutning gäller vad som kan sägas om framtiden.
Lärandemål
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen är engelskspråkig och består i huvudsak av utdrag ur originalarbeten och omfattar ca 2000 sidor och kommer att finnas som kompendium. /
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examinationen utgörs av aktiv seminarienärvaro samt ett skriftligt grupparbete.
Seminarierna äger rum varannan vecka, om än avvikelser kan förekomma.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.