Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FME3540 Innovation och entreprenörskap 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FME3540 (HT 2016–)
Rubriker med innehåll från kursplan FME3540 (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Under de senaste tjugo åren har inget ämne eller forskningsområde vuxit snabbare på businesskolor eller högskolor i allmänhet än entreprenörskap. Universitet och högskolor har sjösatt en mängd olika typer av kurser, kandidatprogram, masterprogram, kortare utbildningar och doktorsprogram inom entreprenörskap. Många skolor erbjuder mer än tjugo olika kurser inom ämnet entreprenörskap. Samtidigt har akademisk forskning inom entreprenörskap fullkomligt exploderat, med avsevärda ökningar både i volym och kvalitet av publicerad forskning och tillkomsten av över fyrtio akademiska tidskrifter ägnade åt entreprenörskap. En sidosläkting till denna utveckling inom akademien är en större global revolution inom entreprenörskap som har omvandlat ekonomier, frigjort miljoner människor från fattigdomoch producerat exempellösa sociala och ekonomiska framgångar. 2000-talet kan verkligen kallas entreprenörskapsåldern.   

Vårt syfte med detta doktorandseminarium är att erbjuda en intellektuell grund för att kunna bedriva forskning och utlärande i områdena entreprenörskap och innovation. Vi kommer att betrakta entreprenörskap ur olika teoretiska aspekter och från flera olika ämnesperspektiv. Kursen är en hybridkurs där man ska a) få en rejäl grundförståelse för kärnämnet entreprenörskap under det att man b) utforskar ämnen bundna till det frammarschen och utvecklingen av entreprenörskap som akademiskt ämne, forskningsområde, studieämne, utlärande och pedagogisk innovation.

Vår brännpunkt är de stora akademiska frågorna och problemen inom studieämnet entreprenörskap. Exempel på dessa är utforskande av entreprenöriellt beteende och hur vi förstår det på de individuella, organisations- och sociala nivåerna samt vilka faktorer och villkor som underlättar sådant beteende i olika sammanhang. Entreprenörskap kommer att framstå som ett kluster av attraktiva möjligheter och entreprenöriella individer och därför kommer vi att undersöka aspekter av att identifiera och utnyttja möjligheter (opportunity recognition och opportunity exploitation). Centrala temata kommer att vara processperspektivet och hur det bidrar till en fullare förståelse av entreprenöriella fenomen. Vi kommer också att beakta en mängd ämnen som till exempel risktagande, entreprenöriell inriktning, entreprenörens tankesätt, utförande och resursstrategier, entreprenörskompetens, innovation av affärsmodeller, anpassning och uppstigande, entreprenörsgrupper, riskrelaterad tillväxt samt misslyckanden. Kursen kommer att belysa forskningssätt som förbättrar insikter kring ledarskap och entreprenörspraxis.

Lärandemål

  • En förståelse hos kursdeltagarna för utvecklingen och sannolika utvecklingsvägar för området entreprenörskap.
  • Framvisa det nuvarande omfånget av ämnet entreprenörskap och dess sidofält för kursdeltagarna.
  • Skapa medvetenhet och förståelse hos kursdeltagarna för viktiga akademiska frågor och forskningsområden inom ämnet entreprenörskap.
  • Introducera teoretiska kärnpunkter som fungerar som stöttepelare och ledsagare inom området entreprenörskap.
  • Framvisa några av nyckelmetoderna inom ledande entreprenörskapsforskning för kursdeltagarna. 
  • Hjälpa kursdeltagarna att utveckla sina färdigheter i att kritiskt utvärdera publicerad forskning inom ämnet entreprenörskap.
  • Hjälpa kursdeltagarna att etablera prioriteringar vad gäller deras egen akademiska strävan inom ämnet entreprenörskap.
  • Hjälpa kursdeltagarna att dra slutsatser med utgångspunkt från utvecklingen av entreprenörskapsprogram vid moderna universitet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagna forskarutbildningsstuderande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart  

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

Ingen information tillagd

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Meddelas när kursstart

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Esmail Salehi-Sangari (ess@indek.kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation