Vetenskaplighet
Vetenskapsteoretiska skolbildningar
Epistemologi
Olika kunskapsformer i vetenskap och praktik
Ontologi
Begreppet teori
Vetenskapliga paradigmSpråk- och begreppsbildning
Deduktion, induktion, falsifikation
Kausalitet och korrelation
Generaliserbarhet
Förklaringsmodeller: struktur och aktör
Förklaringsmodeller: idealism och materialism
Forskningsetik
FME3555 Vetenskapsteori i industriell ekonomi och organisation 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3555 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska doktoranden kunna:
•redovisa grundläggande problemområden och metoder inom vetenskapsteorin
•redogöra för centrala vetenskapsteoretiska skolbildningar
•redogöra för olika centrala perspektiv på kunskap och kunskapsbildning
•diskutera och analysera vetenskapsteoretiska problem som har relevans för forskninginom industriell ekonomi och organisation
•redogöra för centrala metodfrågor inom industriell ekonomi och organisation
•självständigt och kritiskt diskutera vetenskapsteoretiska problem och värderalösningsförslag i relation till egen och andras forskning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen vänder sig till doktorander inom industriell ekonomi och organisation eller motsvarande ämnen.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Aktivt deltagande unders kursens seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Godkända reflektionsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter. När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.