Kursen ger en heltäckande förståelse för de olika kvantitativa forskningsmetoder som används inom managementforskningen. Kursen omfattar forskningsdesign, datainsamling, statistisk analys och tolkning av resultat. Kursen betonar både teoretiska grunder och praktiska tillämpningar, vilket förbereder studenterna för att bedriva kvantitativ empirisk forskning av hög relevans och god kvalitet.
FME3557 Kvantitativ metodik i industriell ekonomi och organization 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3557 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
•redogöra för grunder och grundläggande antaganden för kvantitativ forskning
•formulera forskningsfrågor och hypoteser lämpliga för kvantitativa empiriskaundersökningar
•välja och tillämpa lämpliga kvantitativa forskningsmetoder utifrån forskningssyfte
•använda statistiska metoder för dataanalys
•tolka och rapportera kvantitativa forskningsresultat
•kritiskt bedöma publicerad kvantitativ forskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen vänder sig till doktorander inom industriell ekonomi och organisation eller motsvarande ämnen.
Studenterna ska ha en grundläggande förståelse för statistik och forskning. Bekantskap med statistiska programvaror är rekommenderat men inte ett krav.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Aktivt deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter. När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.